Tidningsbärarna missade anmäla våld och hot

Distributionsföretaget Tidningsbärarna har missat att rapportera flera våldsamma händelser till myndigheterna under 2011.

I hela landet har runt 60 fall av våld och hot mot tidningsbud rapporterats in till Arbetsmiljöverket för 2011. Bara tre av dem har enligt verkets statistik skett i södra Sverige.

Men sifforna döljer ett stort mörkertal. Tidningsbärarna, som har 3200 anställda tidningsbud i Skåne, Blekinge, Kalmar, Kronoberg och Sjuhäradsbygden, har inte skött rapporteringen till Arbetsmiljöverket.

Enligt företagets egen statistik har 12 fall av våld och över 40 hot drabbat anställda under året.

På Tidningsbärarna är man inte medveten om felet förrän Transportarbetaren ringer upp. Men efter en kontroll bekräftar arbetsmiljösamordnaren Ronnie Jardenfall missen.

– Ja, det stämmer. Det här är ju inte bra.

Uppenbarligen har det brustit i företagets rutiner.

– Det finns ju en instruktion om att allt våld och alla allvarliga hot ska anmälas. Nu måste vi säkra att det här verkligen blir anmält i framtiden.

Eva Thorén är handläggare på Arbetsmiljöverket i Malmö. Hon tycker det är anmärkningsvärt att man missat att rapportera in flera händelser till dem.

– Oj då, det var allvarligt.

Alla allvarliga våldsamma händelser och hot ska enligt lag rapporteras in till verket. Annars riskerar arbetsgivaren få betala en sanktionsavgift på 10 000 kronor.

Det är oklart hur många av de drygt 60 fall i Tidningsbärarnas egen statistik som företaget är skyldiga att rapportera in för 2011. En del händelser kan vara så försumbara att det räcker med att föra statistik över dem på arbetsplatsen. Klart är dock att det rör sig om betydligt fler fall än tre.

Missa inte! I nummer 4/2012 av Transportarbetaren skriver vi mer om hot och våld mot tidningsbud i hela Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kriget i Ukraina

Sture Blom kör fyllda lastbilar och lämnar i krigets Ukraina

Solidaritet. Explosion tätt på explosion. Militärerna satt oberörda och sa: Det är små presenter från Putin. Sture Blom har kört två vändor med förnödenheter till krigets Ukraina och står beredd att fylla nästa lastbil och dra iväg igen, så snart han kan.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.