Största blåsningen

Ledare. Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven vill skrota PPM-systemet, med motiveringen att det blivit en "dyr flopp". Frågan är bara vad han egentligen vill skrota? PPM, alltså premiepensionen, var det stora dragplåstret när det gamla pensionssystemet med ATP skulle "reformeras".

ATP var generöst för pensionärerna. För generöst skulle det visa sig. Modellen byggde på oavbruten tillväxt i samhället. När västländer över hela världen började stagnera ekonomiskt insåg makthavarna att något måste göras – annars skulle man inte klara att betala ut de utlovade pensionerna.

För det var inte så att pengarna fanns fonderade någonstans. Systemen byggde över lag på att dagens förvärvsarbetande betalar till dem som redan gått i pension. De yrkesaktiva – de som hostade upp pengarna – utlovades sedan samma generositet från de kommande generationerna.

ATP baserades alltså på solidaritet. Och på tillit. Men nu var systemet på väg att krackelera. Pensionärerna levde allt längre, blev fler och fler.

Ett alternativ var kraftiga skattehöjningar för de förvärvsarbetande. Det bedömdes som omöjligt. Det som återstod var att sänka de framtida pensionerna rejält. Men hur gör man det, utan att folk blir förbannade?

Lösningen stavades PPM. Genom att sätta av en liten slant (2,5 procent av lönesumman) på ett individuellt konto till alla löntagare – och dessutom införa valfrihet när pengarna skulle placeras – lyckades fem av landets riksdagspartier trumfa igenom en radikal förändring. En hårdbantningskur som vållade proteststormar i länder som Tyskland, Frankrike och Italien.

Banker, politiker och fackliga företrädare tävlade om att måla upp fantasiavkastningar på de PPM-pengar som skulle samlas på hög hos varje enskild löntagare. Det pratades om miljoner, ja, flera miljoner kronor, som skulle finnas där på kontot efter ett långt yrkesliv.

Det blev en flopp. Avkastningen på värdepapper var inte i närheten av de fantasinivåer som gällt några år på 1990-talet, precis innan PPM-modellen sjösattes. Friheten att välja placerare blev ett skämt, med 700 olika förvaltare och avgifter som i många fall ätit upp stora delar av avkastningen.

Så vad vill Löfven skrota?

Är det valfriheten?

Prognoserna för 2020- och 2030-talen pekar på dramatiska sänkningar av pensionerna, jämfört med i dag. På vilket sätt kan en skrotning av PPM åtgärda den största politiska blåsningen i modern tid?

En blåsning som också Socialdemokraterna stod bakom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.