Starkare fack – med vilka medel?

Ledare. I USA är de fackliga rättigheterna svaga, liksom anställningstryggheten. Där har några fackförbund utvecklat en speciell strategi för att organisera medlemmar och stärka arbetarna.

Den går ut på att rekrytera och utbilda särskilda organizers, personer som sedan tar sig an arbetsplatser och företag där villkoren behöver förbättras. En stor del av jobbet sker utanför arbetsplatserna – eftersom det är svårt att verka öppet.

Målet är att hitta anställda som är beredda att ta på sig ledartröjan och identifiera konkreta problem som facket kan ta sig an.

Våren 2011 startade Transport ett liknande projekt. Orsaken var att förbundet tappat omkring 15 procent av medlemmarna efter att den borgerliga alliansen tagit över makten 2006 och snabbt chockhöjt a-kasseavgifterna.

Har arbetet fungerat bra och givit resultat i Transport?

Sedan projektet startade har förbundet satsat omkring 30 miljoner kronor på ”organizing”. Medlemsantalet har inte ökat, utan snarast krympt. Till omkring 60 500. Utan projektet hade förbundet krympt ännu mer, hävdar tillskyndarna.

Nu kan Transportarbetaren visa att det hur som helst finns flera faktorer som är viktiga att diskutera. Är det okej att kartlägga människors åsikter på det sätt som skett under projektarbetets gång?

Flera före detta organizers som tidningen pratat med är tveksamma till en arbetsmetod som gått ut på att ”starta bränder”. Det handlar om att hitta lagom stora, potentiella konflikthärdar på arbetsplatserna. Som att kaffet i automaten smakar skit. Eller att det är smutsigt och ostädat.

I ett fall där just städningen sattes i fokus fick Transport problem när företaget kontrade med att ta fram skyddsrondsprotokollen från de senaste åren. Där fanns inga noteringar om smuts och damm.

Organizingidén har i flera fall kommit att krocka med förbundets vanliga förhandlingsarbete. När konkreta problem kommit upp till ytan har ansvariga ombudsmän velat gå in och lösa tvisten med arbetsgivaren, enligt den ordning som regleras i kollektivavtalen. Det har givit upphov till interna diskussioner.

Ska Transport vara en förhandlande organisation? Eller en organiserande? Det är möjligt att frågan ställs på sin spets när förbundet samlas till kongress i juni 2017.

Det är nog ingen högoddsare att anta att de flesta ändå svarar: Både och!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.