Sinnessjuka villkor i taxi

Ledare. Tio dagar före jul fick taxichauffören Allonias Sebhatu sparken av Taxi kurir. Fast i taxibranschen går det inte till som på övriga arbetsmarknaden. Sebhatu blev inte uppsagd och han får ingen uppsägningslön. Facket kan inte ens gå in och kräva förhandling. Taxi kurir behöver över huvud taget inte visa att det finns saklig grund för att skicka ut Sebhatu i arbetslöshet.

I taxi råder organiserad ansvarsflykt. Ett systemfel som gör att hela den svenska arbetsrätten och trygghetslagstiftningen sätts ur spel.

Förarna på de stora beställningscentralerna är aldrig anställda direkt av bolaget, utan hos någon av de hundratals åkare som är stenhårt uppbundna till växeln genom avtal.

Det gäller i Taxi kurir, liksom i Taxi Göteborg och Taxi Stockholm. Växelbolagen har tummen i ögat på åkarna, som är allt annat än självständiga näringsidkare. Åkarna betalar oftast en hög fast avgift för varje bil som är ansluten till växeln. Samtidigt riskerar åkerierna kännbara straffavgifter vid allehanda förseelser – exempelvis missade körningar.

Jag har under årens lopp träffat mängder av taxiåkare som är livrädda för att kritisera eller stöta sig med huvudbolaget, beställningscentralen. Livrädda för bli utsparkade.

Hela systemet är sjukt. Sinnessjukt. De stora bolagen – beställningscentralerna – tar rejält betalt av åkarna för anslutningen, sedan går Taxi kurir och lägger underbud på samhällets färdtjänstkörningar. Tjänster som åkarna är piskade att utföra, trots att resorna över huvud taget inte går ihop ekonomiskt.

Längst ner i pyramiden finns de vanliga chaufförerna. Den normala ekonomiska risk som finns i all näringsverksamhet har på ett utstuderat sätt flyttats ner på dem. På de anställda.

Förarna har inte fast, rimlig lön som andra arbetstagare på den svenska arbetsmarknaden. De kör på ”procentlön”, det vill säga rakt ackord. Oftast 37 procent av den inkörda dagskassan. Saknar bolaget dessutom kollektivavtal – som i Taxi kurir – finns ingen garantilön alls. Har du inte kund i bilen, får du inte en krona i lön.

I storstäderna utgörs taxiförarkåren till allra största delen av människor som – tyvärr – har svårt att få in en fot på arbetsmarknaden. Behöver jag skriva ut att det handlar om personer med invandrarbakgrund? Personer som inte oväntat gör allt för att behålla jobbet, när de väl fått in en fot.

Det bäddar för de slavliknade villkor som faktiskt gäller i den svenska taxibranschen. En näring som präglas av överetablering, skattefusk, missbruk av bidragsjobb, skitlöner och orimliga arbetstider.

Ska det här kunna ändras krävs radikala grepp. Du och jag kan hjälpa till genom att välja företag som åtminstone har kollektivavtal nästa gång vi åker taxi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Julfrid – och tack för att du läser oss

Ledare. Julen ska vara varm och glädjefylld, inte ett maraton av måsten. Låt oss släppa taget om perfektionen och hjälpas åt, så tindrar både barn och vuxna lite mer.

Skit i nyårslöften – välj intentioner

Alexandras krönika. Om bara några dagar är det nyårsafton och då hopar sig förväntningarna. Mitt i nyårskvällen står vi och tittar upp mot himlen där raketerna avlöser varandra. Och just där och då ska nyårslöften avges och löften staplas på varandra: sluta röka, träna mer, prioritera sömn, äta enbart vegetariskt mat.

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.