SAS – en katt med nio liv

Ledare. Efter ännu ett larm och ännu ett krispaket med fantasiklingande namn har flygjätten SAS vinglat in mot landningsbanan och nödlandat. På fötterna. Fast rejält stukad.

När SAS till slut manglat ner fackföreningarna intervjuades bolagets vd Rickard Gustafson i radion. Han lät självsäker. Som en dammsugarförsäljare som lärt sig rapa upp samma floskler, samma snömosiga förträffligheter, oavsett vilka invändningar som kommer.

En fråga undvek Gustafson konsekvent att svara på. Hur kom det sig att det var så ohyggligt bråttom? Varför kunde bolaget inte förhandla med de anställda på normalt sätt? Ge facken tid att analysera konsekvenserna av de långtgående nedskärningarna och tid att kommunicera med medlemmarna?

SAS har naturligtvis vetat om länge när bankkrediterna löper ut. Vetat om att kreditbetyget är uselt, att lönsamheten är i nivå med taxibranschen i Malmö…

Det är svårt att befria sig från tanken att brådskan var en central del i den nya överlevnadsplanen. Den här gången skulle inte de 37 olika fackförbunden få sätta käppar i hjulen! Med hot om omedelbar konkurs skulle lönerna sänkas, arbetstiderna förlängas, personal sparkas och verksamheter säljas ut.

Ute på verkstadsbasen fick teknikerna till och med höra att de skulle bli utan novemberlönen, om de inte vek ner sig.

SAS agerande har skapat feta rubriker. Frågan många ställer sig är vilka smittoeffekter lönesänkningarna kan få i andra branscher. Dålig lönsamhet och priskonkurrens är inte precis unikt för flyget.

En vital del av den svenska modellen är att företag utan bärkraft inte ska hållas under armarna. Inte få konstgjord andning genom att de anställda undan för undan går med på sämre villkor.

Till SAS försvar måste man samtidigt medge att konkurrensen i luftrummet inte sker på lika villkor. Uppstickaren Ryan Air har bedrövlig personalpolitik och bolaget är direkt antifackligt. Ryan Air bemannar kabinerna helt med lågbetald inhyrd personal. Hos SAS värste konkurrent, Norwegian, är 75 procent inhyrda.

Om de europeiska facken förmått sätta riktig press på den irländska lågprispiraten hade läget var ljusare för SAS och andra mer seriösa företag.

Fast grundfrågan kvarstår. Vad ska facken säga nästa gång SAS kommer med motorsågen? ”Nej, nu har ni kapat nog!!!” Eller: ”Okej, men inte så mycket, den här gången. Inte under Ryan Airs nivå i alla fall…”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.