Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

Ny konkurrenssituation för nattmackarna

I slutet av 1990-talet pågick en intensiv kamp om tillgänglighet mellan olika mackar. Fler och fler började med nattöppet, även lilla Söderköping hade två dygnet runt-öppna stationer. I dag är konkurrenssituationen en annan och nu tävlar stationerna om kunderna på andra sätt.

Nattens hjältar för kurrande magar

I januari 1997 besökte Transportarbetaren Söderköping, och ortens två nattöppna bensinstationer, Shell och Statoil. Men Statoil har sedan länge lämnat över natten till sin konkurrent och stänger nu vid tolvslaget. Av nyfikenhet gör Transportarbetaren på nytt ett nedslag i staden, för att se hur det ser ut 2013.

Han söker läkare – med spåkula

Kranbilsförare Claes Göran Ahlqvist föll från en stege under lossning och skadade handleden så illa att han fick sparken från jobbet. Nu jagar han läkare, som kan sia ett år in i framtiden, och råder alla kollegor: – Anmäl arbetsskadan direkt till Försäkringskassan. Helst dagen före olyckan!

Transport-basen föreslår: Utse SAS till årets sämsta företag!

Debatten fortsätter om SAS extrabonusar och beslutet att nominera flygbolagets vd, Rickard Gustafson, till Årets chef i resebranschen. I dag publicerar SVT Debatt ett långt kritiskt inlägg från Transports ordförande, Lars Lindgren. Han skriver att bonusarna är en otrolig provokation och avlutar med att världens transportarbetare också har en tävling. Där utser man näringslivets sämsta företag. SAS är en given nominering, tycker Lindgren.

”Vi vill ha schysta spelregler”

Ordföranden Pernilla Tindvall var med och drog i gång det fackliga arbetet på Tranpenad förra våren och har nu hunnit bli lite varmare i kläderna. Klubben såg till att de anställda fick lön, som de borde ha haft, i efterskott.

Kom överens om ersättningen innan jobbet påbörjas!

På bemanningsföretag som tecknat kollektivavtal med facket ska uthyrda arbetare ha en lön som motsvarar den genomsnittliga förtjänsten hos en jämförbar arbetsgrupp hos kundföretaget. Därför fastställs en genomsnittlig lön eller så kallad GFL, ett genomsnittligt förtjänstläge, för den uthyrde.

Inhyrda startar egna klubbar

Felaktiga löneutbetalningar upptäcktes och 26 uthyrda arbetare fick ut nästan en miljon kronor i efterskott. Det är ett av resultaten sedan bemanningsanställda själva drog i gång fackklubbar på uthyrningsföretagen Logent och Tranpenad i Göteborg.

Arbetsförmedlingen hjälper oseriösa

En anställning där man jobbar så mycket att man bryter mot vägarbetstidslagen. För en lön som ligger långt under kollektivavtalets nivå. Ett sådant jobb låtsades åkeriägaren ”Nina” erbjuda via Arbetsförmedlingen – och fick till svar att det inte var några problem. Tvärtom skulle arbetssökande kunna straffas med indragen a-kassa, om de inte tog jobbet.

Jobb med olaglig milpeng annonserades ut hos AF

Mångsysslaren Marino Peluso är välkänd bland de skånska Transportavdelningarna för olagliga anställningsvillkor, fiffel med traktamenten och mygel med arbetsgivaravgifter. Ändå får han annonsera efter folk hos Arbetsförmedlingen, AF, vilket lastbilschauffören ”Niklas” fick skäl att beklaga.

”Vi gräver det här landets grav!”

Arbetsförmedlingen ställer villigt upp när oseriösa transportföretag vill ha chaufförer till underpris. Det visar ett test som en åkare i Sydsverige gjorde. Och det är inte bara åkeribranschen som präglas av storskalig lönedumpning, skattefiffel och ”falska” egenföretagare. Samma fenomen finns inom bygg- och skogsnäringen. Det avslöjar journalisterna Thomas Lundh och Anna-Lena Norberg i reportageboken ”De nya trälarna”.

Regeringen tar avstånd från bonusarna i SAS

"Vi vill över huvud taget inte ha bonusar till ledande befattningshavare i statliga bolag." Det svaret gav finansmarknadsminister Peter Norman (M) när de hårt kritiserade SAS-bonusarna togs upp i riksdagen.

Kraftigt höjda reallöner

Transport inleder snart förhandlingarna om ett nytt avtal för den största medlemsgruppen, åkeriförare och terminalare. En granskning som Transportarbetaren gjort visar att medlemmarna fått kraftigt höjda reallöner på senare år. Från 1995 fram till i dag har inflationen varit 23 procent i Sverige. Samtidigt har chaufförskåren ökat sin lön med 83 procent!

”Reglerad bemanning ger fler ungdomsjobb”

Ska Sverige komma till rätta med den höga arbetslösheten krävs en hårdare reglering av bemanningsbranschen, inte lägre ungdomslöner. Så reagerar några av Transports yngre medlemmar på debatten som uppstått efter att jobbpakten sprack.