Transport laddar för upptrappning
Bevakningsförhandlingarna går trögt. Transport står fortsatt långt ifrån Almega och efter helgen kan det bli en upptrappning av konflikten.
Bevakningsförhandlingarna går trögt. Transport står fortsatt långt ifrån Almega och efter helgen kan det bli en upptrappning av konflikten.
Bevakningsavtalet är fortfarande under förhandling och blockaden har slagit mot hela landet. Men nu kommer vittnesmål om att arbetsgivare river ner facklig information, tar in behovspersonal och skäller ut fackliga förtroendemän. Som svar väntar troligen en upptrappning av konflikten efter helgen.
Taxi Göteborg behåller enhetsanslutningen, som gör att växelns alla åkare automatiskt blir bundna av kollektivavtal. Förarna omfattas även i fortsättningen av tjänstepension, försäkringar och allt annat som följer med avtalet. – Beslutet är glädjande. Det ger oss bättre förutsättningar att arbeta för en sundare taxibransch, säger Transports förbundssekreterare Markus Pettersson.
I dag klockan 13 inleds nya förhandlingar med arbetsgivarna om renhållningsavtalet. Transports ordförande Lars Lindgren uppger att parterna fortfarande står långt ifrån varandra när det gäller den begärda pensionsfonden.
Blockaden som löste ut i går inom bevakning pågår fortfarande. Det gör även medlingsförsöken, men någon lösning på konflikten finns ännu inte.
Efter en timmes strejk fick chaufförer och terminalare ett nytt avtal. Vinnare är inte minst de inhyrda själva, betonar Transports ordförande Lars Lindgren. – Nu blir företag som anlitar bemanningsbolag skyldiga att lämna ut uppgifter om förtjänstläget på arbetsplatsen. Det gör att vi lättare kan kräva rätt lön till de inhyrda.
På första maj talar LO:s ordförande Karl Petter Thorwaldsson i Sundbyberg. Den som vill lyssna på Transportbasen Lars Lindgren får åka till Berlin. En ganska nervös Lindgren laddar nu för mötet med 15 000 tyskar på paradplatsen Brandenburger Tor.
Dagens förhandlingar om nytt renhållningsavtal är avslutade. Medlarna har lämnat ett slutbud, som Transport ska svara på i morgon bitti. För bevakning pågår förhandlingarna fortfarande.
Den varslade konflikten ser nu att bryta ut klockan 12 i dag. Transport och motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, fortsatte förhandlingarna långt in på nattimmarna. Utan att kunna enas. – Vi har närmat oss varandra. Men fortfarande accepterar inte arbetsgivarna en lösning av den centrala frågan om personalinhyrning. Den situation som råder på arbetsmarknaden är helt oacceptabel, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Det är inte bara chaufförer och terminalarbetare som går ut i konflikt i dag. Även medlingsförsöken gällande miljöarbetaravtalet och bevakningsavtalet har varit verkningslösa.
Förhandlingarna pågick till klockan tre i natt och nu går konfliktförberedelserna in i ett slutskede. Stridsåtgärderna omfattar tre avtalsområden och innebär både strejk och blockader mot bland annat övertidsarbete och inhyrning av personal.
Klockan 12.00 stannade verksamheten vid DHL Freight i Västberga och på ett drygt 20-tal andra terminaler i Sverige av. Pressuppbådet var stort när de anställda terminalarbetarna kom ut från arbetsplatsen.
– En stor framgång! Nu har vi definitivt flyttat fram positionerna när företag vill hyra in personal. Det säger Transports ordförande Lars Lindgren om det treårsavtal som tecknades bara 45 minuter efter det att storkonflikten bröt ut för chaufförer och terminalarbetare. För bevakningspersonal och sopgubbar fortsätter dock blockaden, som löste ut klockan 12 i dag.
Transport får många förfrågningar som rör de varslade stridsåtgärderna för miljöarbetare och bevakningspersonal. I båda fall gäller att blockaderna, som utlöstes vid lunchtid i dag, fortsätter till dess parterna tecknat uppgörelser också för dessa grupper. Stridsåtgärderna omfattar blockad mot övertid, mertidsarbete, nyanställningar och inhyrning av personal.
Strax före tolv tog strejkvakterna utanför terminalerna på sig sina gula västar. En timme senare åkte de av igen. – Jag är lättad och glad. Nu slipper vi en långvarig konflikt, säger klubbordförande Mikael Johansson på DHL Freight i Västberga.