Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund
Lars Sjölund vid ”Gula raden” där hans farföräldrar en gång bott, på en annan plats – huslängan är nu flyttad till ny plats. Foto: Lilly Hallberg
Slukhålet blir allt djupare. Gruvbolaget vidgade sprickzonen i slutet av augusti, vilket betyder att ytterligare 6 000 personer måste flytta på grund av påverkan från gruvan. Foto: Lars Sjölund

I huvudet på ett tidningsbud

När den norska tidningen väljer nätet två dagar i veckan får Maya Olsen kortare arbetsnätter. Och sänkt lön. Här berättar hon och andra tidningsbud om läget just nu.

Thomas mobiliserar de unga

Ungdomsrevolt är kanske ett starkt ord. Men Thomas Jörgensen, 27, skakar i alla fall om de skandinaviska transportarbetarna med sin skildring av det unga Norge. Och han lär vid nästa konferens få till en särskild ungdomsgrupp.

Tidningsbud på marsch

Papperstidningarnas sjunkande upplagor hotar tidningsbudens jobb. Men en ljusnande framtid kan finnas i andra produkter som brev och paket.

Taxibilar rullar med bidrag

Taxiförare med nystartsbidrag har ökat med 32 procent på två år. Siffrorna gäller Malmö, där både taxiorganisationen och Transport tycker att Arbetsförmedlingen ska stoppa fuskande taxiåkare.

FN:s sändebud till Transport

Fackligt aktiva som fängslas behöver större uppmärksamhet av FN, anser Transports Saied Tagavi och Lars Lindgren (bilden). Förbundet har bjudit in världssamfundet till ett samtal. Nu har FN tackat ja och skickar i slutet av november en av sina rapportörer till Stockholm för att möta facket.

Hallå där!

Andreas Holtermann, dansk professor i ergonomi, har just mätt hur sopgubbar belastas i jobbet. I genomsnitt tog de 17 000 steg på fyra timmar.

Hallå där!

Anneli Gomér, väktare på Securitas i Södertälje, är en av 16 konstnärer som ställer ut på Runös vintersalong i januari och februari. Det blir andra året i rad och den här gången är hon enda transportaren bland utställarna.

Flyttfirmor närmar sig Almega

S3F – en av flyttfirmornas organisationer – byter namn och närmar sig Almega. Samarbetet handlar om att påverka politiken. Så om företagens flyttgubbar har kollektivavtal kommer det även i fortsättningen vara underskrivet av Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Facken vann – chaufförer får fast lön

Efter mer än ett års påtryckningar lyssnar Region Dalarna på facket. De prestationsbaserade lönerna för chaufförer kommer att förbjudas när den samhällsbetalda trafiken ska handlas upp med ett tio år långt kontrakt.

Transportare möts i riskkapitalets hotell

Riskkapitalisterna – ett massförstörelsevapen. Transports Lars Lindgren skräder inte orden när han beskriver hur riskkapitalet köper upp företag, suger ut dem – och sedan gör sig av med dem.

Transport återtar uppsägning av hamnarbetarnas avtal

Transport har tagit tillbaka uppsägningen av stuveriavtalet. Förbundet ville bryta uppgörelsen i förtid, på grund av oenighet om premiebetalningarna till den stiftelse som gör det möjligt för äldre hamnarbetare att gå i förtida pension. I dag enades parterna. Premien höjs och stuveriavtalet löper nu planenligt vidare till den 31 mars 2016.

Max är inte rädd att säga vad han tycker

Satirtecknaren Max Gustafson häcklar den nyliberala samhällsutvecklingen och allt han anser att den för med sig: Växande ojämlikhet, galopperande miljöförstöring, hårdare socialt klimat och ökande rasism. Så hur kunde en av hans antirasistiska teckningar plötsligt dyka upp i Sverigedemokraternas propaganda?

Unga hamnarbetare deltar i kampen mot prostatacancer

Varje dag får omkring 25 män i Sverige diagnosen prostatacancer. För att stödja forskningen har ett gäng unga killar i truckverkstan i Göteborgs hamn engagerat sig i en insamlingskampanj. En global variant av den uppmärksammade Mustaschkampen. Redan innan tävlingen formellt startar har hamnarbetarna hyllats för sin insats.

Ensamseglaren som inte gillar ensamhet

En vårdag kastade Sebastian Näslund loss från Göteborg. I en egenhändigt byggd båt på fyra meter skulle han korsa Atlanten. Ensam. På resan hoppades han finna harmoni. Det blev inte så. Ombord fanns en person till. En som inte lämnade Sebastian någon ro.