Branschen svarar om avgifter
Att en vägslitageavgift – eller kilometerskatt – blir verklighet tvekar de inte om. Därför har branschen beställt en egen utredning som jobbar parallellt med den offentliga. I dagarna kom rapporten.
Att en vägslitageavgift – eller kilometerskatt – blir verklighet tvekar de inte om. Därför har branschen beställt en egen utredning som jobbar parallellt med den offentliga. I dagarna kom rapporten.
Vad som är bra med böcker? Det finns någon för alla. Och ju mer du läser desto mer kunskap och desto större ordförråd får du. Monica Strandli, transportare i Värmland, är övertygad om bokens kraft.
Efter en dom i Marknadsdomstolen har Taxi Göteborg förmått många fristående åkare att sluta snylta på beställningscentralens namn och rykte. – Vi har länge haft problem med taxiåkare som medvetet använt dekaler som lätt förväxlas med våra. Det har drabbat kunder som fått betala skyhöga priser, säger Petra Kling, marknadschef på Taxi Göteborg.
Framtidens sopgubbe kan stanna i bilen. I Göteborg startar utvecklingen av robotar som tar hand om soptunnorna och tömmer dem i bilen.
Stora delar av Finland stannar upp när löntagarna på fredag demonstrerar mot regeringens sparplaner. – Runt 95 procent av våra medlemmar deltar i den politiska strejken, säger transportfacket AKT:s ordförande Marko Piirainen till Transportarbetaren.
Världens trevligaste taxichaufför, säger de som delar ut priset. I dag tog Christer Söderström i Örnsköldsvik emot det – i form av en stol.
Utländska chaufförer som kör i Norge ska enligt lag ha norska minimilöner. Men gäller det även den som bara rullar i landet ett par timmar? Svenska Transportindustriförbundet åkte till Norge för att prata om oklarheterna i den nya lagen.
Fackförbundet Kommunal vill att undersköterskorna ska ha en större löneökning än industriarbetarna. Om inte LO är med och driver det kravet hoppar Kommunal av LO-samordningen inför nästa avtalsrörelse. Transport ställer sig inte bakom kravet.
I Gävleborg blåser trafikpolisen till strid om den praktik, APL, som många blivande lastbilsförare gör ute på åkerierna. Om eleven och handledaren kör "kommersiellt" måste eleven ha yrkeskompetensbevis, hävdar polisen som annars hotar med att rapportera både eleven och den ordinarie föraren.
Namninsamlingen för schysta villkor på Europas vägar kan börja. I dag kom beskedet till Europas transportfack från EU-kommissionen: Ni har ett år på er att samla en miljon underskrifter mot dumpningen av villkor på vägar, vatten och i luften.
50 öre per transportare går till att hjälpa flyktingar. LO och LO-förbunden skänker tillsammans en miljon kronor. Samtidigt gör lastbilschauffören Juanco Rodriguez vad han kan för att hjälpa flyktingar som vill till Sverige. – Första tanken var att bilda en konvoj av bilar och ta med folk hit från Danmark, berättar han.
Det har blivit lättare att driva in böter från lastbilschaufförer som bryter mot bland annat kör- och vilotider och cabotageregler. I hela landet har ett tiotal tunga fordon låsts fast efter en lagändring, Flest i södra Sverige. I Göteborg har det räckt med hot - så har avgifterna betalats.
Det är dags att ta i med hårdhandskarna för att få ordning på den hårt pressade åkeribranschen. Sveriges Åkeriföretag gör inte tillräckligt mycket, anser lastbilsägare som bildar en ny organisation.
Grattis alla yrkesförare! Det är er dag i dag. Detta uppmärksammar Tyas Lasse Holm och Hasse Norbeck mitt i morgonstressen vid Cityterminalen i Stockholm.
När AB Volvo outsourcar sin terminal i Arendal till DFDS kan fallet bli stort för de anställda. De går från ett av Sveriges bästa avtal till Transportavtalet, där löner, ob och förmåner är betydligt sämre. Det skriver Dagens Arbete i ett reportage om övergången.