Mattias Torstensson
… som med sin nya podd Arbetarlitteratur har letat sig upp på förstaplats på Itunes lista över litteraturpoddar.
… som med sin nya podd Arbetarlitteratur har letat sig upp på förstaplats på Itunes lista över litteraturpoddar.
Fortsatt oense. Hamnarbetarförbundet säger nej till den uppgörelse som statliga Medlingsinstitutet föreslår. Arbetsgivarna i Göteborgs containerhamn var däremot beredda att gå med på ett avtal med Transports konkurrerande fack.
Arbetsmiljödom. Vad hände med vår arbetsmiljö? undrar besvikna värdeväktare på företaget Loomis. De är kritiska mot att företaget tänker överklaga Arbetsmiljöverkets beslut som förbjuder Loomis att utföra värdetransporter som ensamarbete. Nu vill de anställa träffa sin vd, Patrik Högberg.
Viktigt uppdrag. Fuskande åkerier klarar sig ofta undan medan deras lastbilschaufförer straffas med några tusenlappar i böter. Med en ny åklagarsatsning ska företagen själva få betala en betydligt dyrare nota. Uppdraget är Mikael Bäckströms.
Avtal. I dag kom beskedet att industrifacken inte har något emot treåriga avtal. IF Metall gör därmed avsteg från den linje som LO-förbunden har enats om. – Det förvånar mig att facken är beredda att teckna så långa avtal, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
… distributionschaufför och ordförande i Transportklubben på Schenker i Helsingborg. Hon och några andra transportare i avdelning 14 vill att förbundet ska arbeta aktivt för att bli mer jämställt. Gruppen har skrivit en motion som ska tas upp på kongressen i juni.
Lars Lindgren är Transports förbundsordförande, och den som 2007 väckte tanken på det fackliga projektet i Indien. – Det här och andra projekt är en del av vårt solidaritetsarbete som vi gör över stora delar av världen.
Säkerhet på vägarna. I Norge är kvinnliga lastbilschaufförer inblandade i hälften så många olyckor som män. När olyckan väl är framme slutar den dessutom med lindrigare skador.
Långt projekt. I tio år har Transports fackliga projekt för väktare i Indien varat. Men det skulle bara hålla på i tre, var det tänkt. Nu sammanfattar projektkoordinatorn Stefan Andreasson arbetet, och kan blicka tillbaka på både framgångar och problem.
Hamn. Medlare har gjort ett nytt försök att få slut på konflikten i Göteborgs containerhamn. Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet har varslat om ytterligare en övertidsblockad som träder i kraft på måndag – om medlingen inte lyckas.
Helgtrafik. Den gångna helgen har inte varit rolig i trafiken i Götaland. Snö och ishalka har ställt till det för alla trafikslag, men den tunga trafiken har kanske drabbats värst längs de stora Europavägarna. Transportarbetaren har talat med Magnus Panzarstål, som blev stående med sin bil vid Mullsjö i Västergötland. Och vi reder ut vad som gäller för dig som är chaufför när väglaget är livsfarligt.
Krönika. Europa behöver tillväxt, inte åtstramning. Det som nu händer med skapandet av Europapakten innebär ett tvång för de länder som har euron som valuta liksom för de länder som väljer att ansluta sig till paktens bestämmelser.
Krönika. Malmö blir förmodligen först i Sverige med att formulera precisa sociala krav i sina upphandlingar – och dessutom kontrollera att reglerna följs. Projektet kallas för Vita jobb.
Ny chef. För ett år sedan visste hon inte vad Tya var. I oktober tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef i yrkes- och arbetsmiljönämnden för transportbranschen.
Fysiskt jobb. Tänker du på flygplanslastarna när du packar din väska för semestern? Forskaren Eva Bergsten blev förvånad över att lastningen fortfarande i så hög grad sker manuellt. Med handkraft.