Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)
Close
Demonstration i Stockholm år 1899. (Fotograf okänd, lån av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek.)
Close
Kultur

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Socialdemokraterna har sedan slutet av 1800-talet gett ut förstamaj-märken. Märket till vänster är från 1897. Årets märke ha parollen Välfärden först.
Socialdemokraterna har sedan slutet av 1800-talet gett ut förstamaj-märken. Det till vänster är från 1897. Årets märke har parollen Välfärden först.

Välfärden först. Det är parollen som Socialdemokraterna demonstrerar under i år. Eller nja, några demonstrationståg blir det ju inte. Men det är i alla fall budskapet som står på partiets förstamaj-märke.

– När vi bygger samhället starkare efter pandemin sätter vi välfärden först i alla lägen. Det är vad valet nästa år kommer handla om, och där tar vi avstamp den 1 maj, säger Lena Rådström Baastad, partisekreterare Socialdemokraterna, i ett pressmeddelande.

För andra året i rad har pandemin satt stopp för fysiska samlingar. Men enligt Socialdemokraterna blir firandet inte mindre för det, bara annorlunda. Tillsammans med LO kommer partiet att samla arbetarrörelsen digitalt, både nationellt och lokalt.

Men redan för ett år sedan gjorde Aftonbladets skribent Lena Mellin analysen att coronakrisen riskerar att bli dödsstöten för ”traditionellt första maj”. Statsminister Stefan Löfven talade på Facebook, utan paroller, mot en fond av svenska flaggor. Men det vikande intresset för förstamaj-firande av traditionellt slag har pågått länge. Leden i tågen har glesnat långt tidigare.

Hjalmar Branting talar på Hakberget på Gärdet i Stockholm den 1 maj 1917. Bilden publicerad i tidningen Social-Demokraten. Foto: Axel Malmström
Hjalmar Branting talar på Hakberget på Gärdet i Stockholm den 1 maj 1917. Bilden publicerad i tidningen Social-Demokraten. Foto: Axel Malmström

Bara ett exempel av många: Socialdemokraterna i Östersund – en av städerna som haft demonstrationståg sedan 1890 – ersatte redan i mitten av 1990-talet det traditionella tågandet, till mässingsblås, med ”förnyelse” i form av mer sociala aktiviteter, som tipspromenad.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson tror att pandemin visserligen kan komma att påverka första maj-tågen något, i förlängningen. Kanske blir det stora tåg, men på färre orter.

– I Ånge, där jag kommer ifrån, har vi haft tal på torget och alla fanor uppsatta under första maj-firandet. Vi brukar ha arbetarfrukost före talen. Då för vi fackliga och politiska samtal i klassisk kämparanda, säger han.

Det var dock några år sedan man gick i demonstrationståg i Ånge.

– Men vi är en internationell rörelse som har mycket kvar att kämpa för. Det skulle förvåna mig mycket om vi inte skulle få se förstamaj-tågen i gång igen, och det redan nästa år då det ju är valår, säger Lars Mikaelsson.

The Mamas står för musikunderhållningen på Socialdemokraternas och LO:s nationella förstamaj-firande, som visas digitalt. © 2020 Fotograf Anna-Lena Ahlström
The Mamas står för musikunderhållningen på Socialdemokraternas och LO:s nationella förstamaj-firande, som visas digitalt. © 2020 Fotograf Anna-Lena Ahlström

Det är inte första gången det talas om första maj-firandets förestående undergång. I början av millenniet hotades arbetarrörelsens dag rent konkret att mista sin status som röd dag. Men efter diskussioner blev det i stället annandag pingst som fick bli svart när nationaldagen, 6 juni, fick helgstatus.

Det är inte heller givet hur det traditionella firandet ska se ut. I England firas majdagen (May Day) alltid den första måndagen i maj. Till skillnad från i många andra länder är demonstrationstågen inte knutna till politiska partier.

Under många år förknippades också första maj med det kommunistiska östblockets regisserade föreställningar. Inte minst då SVT traditionsenligt visade bilder från ”firandet” på Röda torget i Moskva. Där militärparader hedrade kommunistledarna, högt uppe på ett podium. För medborgarna kunde det mer handla om plikt att delta. Efter revolutionen 1917 firades helgen i Sovjet också med ett slags ”annandag första-maj”, vanligen mer som en familjefest med aktiviteter ute i det fria.

Transportare i förstamaj-tåg på Kungsgatan, Stockholm, 2014. Närmast till höger syns Transports ombudsman Joakim Guttman. Foto: Carolina Nolasco
Transportare i förstamaj-tåg på Kungsgatan, Stockholm, 2014. Närmast till höger syns Transports ombudsman Joakim Guttman. Foto: Carolina Nolasco

I Sverige var det i början av förra århundradet vanligt att socialdemokrater och kommunister tågade sida vid sida. I alla fall vissa år. Efter Andra internationalens splittring och bildandet av Tredje internationalen – ”Komintern” – sjöng svenska kommunister att ”tredje internationalen åt alla lycka bär” i sången.

Många av talen från den tiden ger ett lätt nattståndet intryck, liksom tidningstexter om ”arbetarhövdingar” och ”framdrifvare av krafvet på kortare arbetsdag”. Men som en röd tråd löper också tanken om allas lika värde, solidaritet, fred och jämlikhet.

Författaren och journalisten Göran Greider skriver i sin bok Bergspredikan för socialister om hur det från borgerligt håll inför varje första maj raljeras över en ålderdomlig politisk rit som borde avskaffas. Han framhåller att trots det – eller kanske, tack vare det – är firandet en av de stora, levande kollektiva manifestationerna i Sverige och världen.

Greider, också chefredaktör för Dala-Demokraten, har hållit många förstamaj-tal. Han har alltid inlett med de tre orden: Kamrater! Vänner! Mötesdeltagare!

”De slår en vag men högtidlig retorisk ring kring åhörarna och förbinder den som talar med dem som tilltalas. Alla närvarande kliver för en stund in i ritens cirkel.”

Transports ordförande Tommy Wreeth är övertygad om att första maj som en dag för manifestationer är relevant även i framtiden. Här framför Brantingmonumentet på klassisk förstamaj-mark, Norra Bantorget, en annan dag. Foto: Justina Öster
Transports ordförande Tommy Wreeth är övertygad om att första maj som en dag för manifestationer är relevant även i framtiden. Här framför Brantingmonumentet på klassisk förstamaj-mark, Norra Bantorget, en annan dag. Foto: Justina Öster

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth får avsluta med några tankar inför helgen, den andra att genomföras under pandemin:

–  Jag tror att behovet för människor att samlas runt första maj är större än någonsin efter de tuffa tider vi tvingats gå igenom det senaste året. Jag är övertygad om att arbetarna och arbetarrörelsen återtar första maj 2022, som ju också är ett valår.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Käll medverkar ofta i Transportarbetaren. Foto: Lilly Hallberg

Plasten, livet, döden – möt vår illustratör Mattias Käll

Kreativ. Mattias Källs människor hittar sedan länge vägen in i Transportarbetaren. Tidningens ofta anlitade illustratör utforskar i sin konst också vårt förhållande till varandra och till naturen – och är sedan årsskiftet utvecklingsledare för bild och form i Region Örebro.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud och miljöarbetare lyfte sina krav

Avtal. Pengar, pengar, pengar. Och mer jämlik fördelning i samhället. Inför kanske tuffaste och krångligaste avtalsrörelsen någonsin samlades förtroendevalda i Transports sista, stora avtalsråd inför nästa års förhandlingar.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Högt pris för samhällsbetald trafik
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.