Ordet är fritt!

Krönika. Med ålder och erfarenhet tycker jag att man bör klara av vissa saker. Som att lotsa bil och släp med ett tjugotal lossningar i Stockholms industrier och lager. Eller köra lastbil till Schweiz med dess alpvägar och tullköer. I den litterära världen kan jag hålla föredrag för flera hundra personer i en samlingssal eller för tio personer på ett bibliotek. Men då jag fick i uppdrag att åka till en yrkesskola för blivande bilmekar och chaufförer för att hålla i en workshop med poesi, blev jag osäker.

Jag tog fakirtåget vid sextiden från Stockholm till Sundsvall. Vid tio stod jag framför en skola i gråaste betong som bara alltför mycket minde mig om min egen, inte helt lyckade, skolgång.

Vad hade jag att förmedla under nästan en hel dag om poesi? Och vad skulle jag säga om mitt eget skrivande? Även om jag skrivit några böcker, så började det en gång som en fyllegrej på en fest.

Inne i skolan blev jag varmt mottagen av läraren. Hon hade stora förväntningar inför dagen, vilket dock inte stärkte mig. Så vad göra?

Framför eleverna i det välfyllda klassrummet började jag med att berätta om – festen. Om hur vi åt och drack och om hur min kompis poeten, frampå småtimmarna stod på ett bord och deklamerade dikter. Tills bordet brakade. Och om hur jag nästa dag, mycket trött, satt i lastbilshytten och tänkte: Kan han, som inte är det minsta svartsynt och svårmodig, skriva dikter så kan väl jag. Varpå jag skrev en dikt på ett orderblock.

Sedan blev det en vana, nästan en mani att skriva när jag drog kemilass runt i Sverige. Ett sätt att få ordning på tillvaron – och hålla sig vaken.

Jag läste upp några av dikterna för klassen och sa sedan.

– Nu är det er tur! Ni får en halvtimme på er att skriva vad ni vill.

– Precis vad vi vill? frågade en av killarna med basebollmössa.

– Såklart, sa jag. Det är ju era ord!

Resutatet blev över förväntan. Det kom dikter som denna:

På väg hem/däcken viner i asfalten
natten vilar tyst i mörkret
alla sover/vevar ner rutan
känner nattens friska luft fläkta/
friheten vandrar genom mina lungor
(Robin Bodén)

Efter lunchen fick de tre ämnen att dikta om: arbete, kärlek och ilska. Några elever hade svårt att komma i gång, medan de andra gick på som grävmaskiner.

Men jag ville att alla skulle vara med och det fick bära eller brista, jag försökte med en analys av en kärleksdikt jag skrivit:

Hon är så ömtålig och så känslig
att klockorna stannar
vinden vänder,
bara solen fortsätter vandra

– Vad kan man säga om personen i dikten, undrade jag. Att hon är förvirrad och överkänslig? Men är man det om man kan få klockorna att stanna och vinden att vända? Är hon inte rätt stark ändå?

Det var som om något klack till i det kollektiva undermedvetna och nu skrev alla, och alla ville ha sina dikter upplästa och kommenterade. Det blev som en fest och när dagen var slut kom flera elever och skakade hand innan de rusade ut.

Mig gav deras dikter om kärlek och längtan, och om hur det är att arbeta på farsans gård när andra badar och äter glass, den bästa dagen i mitt skrivande liv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.