Öppet brev till SVT

Ledare. Återigen har det licensfinansierade allmännyttiga bolaget Sveriges Television gjort praktfiasko i samband med ett stort demokratiskt val. Jag syftar på den vallokalsundersökning som blåstes upp stort under hela kvällen den 25 maj – både innan siffrorna släpptes klockan 21, och efter.

På vilket sätt är SVT:s agerande ett fiasko och ett demokratiskt problem?

Låt oss först konstatera att människor påverkas av opinioner. Om ett parti som låt säga FI eller Miljöpartiet påstås gå starkt framåt månaderna före ett val är det ytterst sannolikt att vågen drar med sig nya sympatisörer. På samma sätt är det med exempelvis bilmodeller. Nya människor tenderar att följa i spåren och köpa en viss produkt när den blir medialt omskriven och beskrivs som en vinnare.

Så långt är allt väl. Men vad händer om den redovisade statistiken över försålda bilar är grovt felaktig? Är inte risken uppenbar att kunder blir lurade? Att en ny trend skapats på basis av missvisande siffror?

I Sverige pumpar media ut opinionsundersökningar om människors partisympatier. Vanligen frågar man mellan 1 000 och 2 000 personer hur de skulle ha röstat om det var val i dag. Undersökningarna påstås ha liten felmarginal. I verkligheten är den statistiska felmarginalen minst 1,0–3,0 procentenheter (beroende på partiets storlek), om man nöjer sig med att fråga 1 000 personer.

Detta faktum redovisas sällan tydligt.

När det gäller just väljarsympatier tycks dessutom felmarginalen vara långt större. I sin vallokalsundersökning frågade SVT den här gången över 8 200 personer hur de faktiskt hade röstat. Inte hur de skulle rösta…

Nu om någon gång borde felmarginalen ha varit liten. En halv procent, påstod den inkallade statsvetaren i tv-rutan.

Facit har vi. Ett skrämmande facit på flera sätt. När SVT presenterade sin undersökning – som alltså skulle stämma så när som på en halv procent – fick Sverigedemokraterna, SD, 7,0 procent. Lika mycket fick Feministiskt initiativ, FI. I verkligheten hade FI bara fått 5,5 procent och SD hela 9,7 procent av rösterna.

Socialdemokratiska politiker fick hela kvällen svara på frågor varför partiet backat rejält jämfört med förra EU-valet. Okej, S hade gått bakåt, men bara en tredjedel så mycket som SVT påstod.

Det är tråkigt att SVT förstör valvakorna med missvisande vallokalsenkäter. Allvarligare är att medierna fortsätter blåsa upp opinionsundersökningar där felaktigheterna med största sannolikt är ännu större än hos SVT. Fast där finns inget facit.

Hur ska SVT agera i höstens riksdagsval? Vilka lärdomar har bolaget dragit? När ska landets journalistkår vägra medverka i det här spelet?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.