En färsk svensk forskningsrapport tyder på att manliga förare med ADHD kan minska risken att bli inblandade i allvarliga trafikolyckor om de använder medicin. Enligt studien minskar olycksrisken med nästan hälften.
Skyddsombudet har stoppat ensamjobbet i Kramfors. Måndagens väktare sitter inne på kontoret i stället för att vara ensam ute på stan. Securitas har begärt att Arbetsmiljöverket ska pröva om skyddsstoppet är rätt.
”Det gick överstyr.” Så förklarar mannen bakom de falska lagerjobben i Växjö hur det kom sig att han anställde 130 personer på bluffkontrakt. Mannen och hans sambo är nu misstänkta för oredligt förfarande. LuradeEmil Söderstjärna vill ha en bättre förklaring.
Måndag den 12 januari – och ensambemanningen för ordningsvakterna i Kramfors – kryper närmare. Kommunen, som köper bevakningen, öppnar inte för att betala mer.
Vilket pris får samhället betala för transporterna? För att få svaret har regeringen i dag beställt en utredning om de samhällsekonomiska kostnaderna för gods- och persontransporter.
De som lurades på lagerjobben i Växjö kommer inte att drabbas av lång karens från Transports a-kassa. Det enades kassans ledning om i går. Men det är viktigt att gå till Arbetsförmedlingen så fort som möjligt för att få ut ersättning.
Protestaktionen bland svenska lastbilschaufförer för schysta villkor på vägarna återupptas från och med i dag klockan 12:00. Bilarna kommer att stanna fram till påsk. Har ingen förändring skett då är chaufförerna beredda att ”ställa till det rejält”.
Hot, våld och drogade personer är vardag för ordningsvakterna i Kramfors. I somras fick en av dem en pistol riktad mot sig. Trots det ska dubbelbemanningen upphöra på måndag – om inte Arbetsmiljöverket kräver att den fortsätter.
Polisanmälningarna mot arbetsgivaren i Växjö som anställde 130 lagerarbetare – och sen gick upp i rök – börjar strömma in. En av dem som anmält är Emil Söderstjärna. Han sa inte bara upp sig själv för ett bättre jobb, utan tog dessutom med sig tre kolleger till den nya arbetsplatsen. – Det är så sjukt, säger Emil Söderstjärna.
Lagret skulle öppna i dag, runt 130 personer hade redan fått jobb och Transport hade tecknat kollektivavtal. Men på den första arbetsdagen visade det sig att alltsammans var en bluff.
Nu är det 2015 – och flera nya regler och lagar förändrar villkoren i transportbranschen. Svaveldirektivet kommer att påverka jobben i hamnarna och cabotagesyndare åker på dyra avgifter.
Svenska kommuner, landsting och myndigheter köpte tjänster och varor för 770 miljarder kronor förra året. Allt ifrån färdtjänst till tvättlappar. Men kontrollen är dålig. – Jag trodde inte det var sant när jag såg alla oseriösa företag, säger Fredrik Tamm, som har granskat offentliga Sveriges leverantörer.