Fortsätter köra färdtjänst trots åtal och skatteskulder

Lönerna är lägre än avtalet. Skatteskulder på 2,5 miljoner gör att förvaltningsrätten har fryst bolagets tillgångar. Vd:n är åtalad för att trafikfarliga fordon används. Samtidigt går bolaget till domstol för att få fortsätta köra skolskjuts, färdtjänst och sjuktransporter i Sörmland.

Facket anklagas för jäv i arbetsdomstolen

En del ledamöter som suttit i Arbetsdomstolen (AD) för arbetstagarsidan anses nu ha varit jäviga. Orsaken är att de utpekade personerna samtidigt ingått i styrelsen för LO-TCO Rättsskydd, ett fackligt ägt bolag som ofta företräder löntagare i AD-processer.

En miljon namn på gång – mot laglöshet på vägen

I september ska det gå att skriva på för schysta villkor på Europas vägar. I dag startar Europas transportfack förberedelserna för namninsamlingen. Planen är att en miljon människor ska skriva på – för att förmå EU:s politiker att agera.

Länsstyrelsen agerar inte mot vaktande föreningsfolk

Länsstyrelsen lägger ner frågan om huruvida Herrljunga kommun får anlita det lokala föreningslivet till att nattpatrullera på kommunens gator eller inte. Nu ska Transport och arbetsgivaren i Almega säkerhetsföretagen fundera om en polisanmälan kan vara på sin plats.

Arkler ny bransch-boss

Han är beredd på djupare samarbete med åkare, facket och chaufförer i frågor som går att hitta en gemensam linje i. Göran Arkler tar över som vd i Transportindustriförbundet – branschorganisationen för logistik och godstransporter. Och hans plan är att förbundet ska bli mera aktivt än i dag.

Ge inte fingret till chefen

En morgon skulle de anställda på åkeriet stämpla in med sitt fingeravtryck. Konstigt, tyckte någon och ringde till facket. Utrustningen stängdes av samma dag – och nu pågår förhandling.

Chaufför död i Varbergs hamn

En lastbilschaufför dog i en arbetsplatsolycka i Varbergs hamn i morse, onsdag. Han fick flera ton virke över sig när han skulle lossa sin last.

Dags att titta efter utländska lastbilar igen

Den 21 maj börjar en ny studie som ska kartlägga cabotagetrafiken i Sverige och norra Europa. Det är andra gången cabotagestudien genomförs. Transportforskaren Henrik Sternberg hoppas på ett brett deltagande över landgränserna.

Kollektivavtal på gång

Senast vid årsskiftet ska alla åkerier som kör för Samtrans ha tecknat avtal med Transport. Med det beskedet gick ett gäng chaufförer hem från uppvaktningen hos företaget som dominerar inom skol- och omsorgstransporter i Stockholms län.

Jimmy Runbom kör med hjärtstartare i lastbilen

Jimmy Runbom från Nässjö fick en idé. Som en av Sveriges första lastbilschaufförer kör han nu med en hjärtstartare i bilen och är certifierad hjärt-lungräddare. – Vad bra! Att ingen kommit på det tidigare, säger kollegorna på vägen.

Taxi-vd: Vi jobbar på marknadens villkor

Koncernen Fågelviksgruppen dominerar taxibranschen i Sverige. Men före detta ägaren och vd:n Rolf Karlsson tycker inte att de har något ansvar för hur taxichaufförernas villkor ser ut. – Vi jobbar ju på marknadens villkor. Ska vi vara med får vi anpassa oss till villkoren, säger han till Sveriges Radio.

Sjuka får vänta på pengar

Tio veckor. Så lång tid kan det ta för den som har rätt till extra sjukförsäkring via kollektivavtalet att få sina pengar. Afa försäkringar, som betalar ut extrapengarna, tycker att de gör vad de kan.

Svenska fackförbund gör gemensam sak

Saco engagerar sig i det fackliga biståndsarbetet. Från och med i dag går de samman med LO och TCO, och bildar biståndsorganisationen Union to union. – Det här är som en pånyttfödelse. Med Saco blir vi ännu starkare och kan bättre stödja nya demokratiska och fria fackföreningar runt om i världen, sa Tobias Baudin, vice ordförande i LO.

Klart med kollektivavtal för Dalarnas färdtjänstförare

Kollektivavtal ska finnas. Inga ackordslöner tillåts. I går blev det helt klart att taxiförarna som kör samhällsresor i Dalarna ska ha schysta villkor de närmaste tio åren. Tisdag den 5 maj gick tiden för att överklaga upphandlingen ut.

Lars Lindgren: Inför etableringskontroll för taxi

Sju dagars arbetsvecka, elva timmars arbetsdag och trots det låg lön. Den bilden fick Sveriges Radio när man intervjuade 100 taxichaufförer i Stockholm, Malmö och Göteborg om deras löner och arbetstider. – Den är helt korrekt och jag är jätteglad att de uppmärksammar det, säger Transports ordförande Lars Lindgren.