För första gången kommer Yrkes-EM att hållas i Sverige. Men den som vinner transportgrenen flygplansteknik kan glömma VM nästa år – eftersom det äger rum i Förenade Arabemiraten. – Vi skickar ingen till sådana skitländer, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Den 10 augusti, det är sista dagen att betala om man som åkerichaufför vill vara helt säker på att få ut YKB-kortet i tid. Påminnelsen kommer från Transportstyrelsen som konstaterar att bara 58 600 av omkring 110 000 förare ordnat fram yrkeskompetensbevis (YKB).
Tre gånger bjöds facket in för att lämna synpunkter på den nya upphandlingen av sjukresor i Gävle. Men när avtalet trädde i kraft förra veckan fanns inte ett enda krav på schysta villkor för personalen. Transports Niclas Sandström hade talat för döva öron. – Det är så jävla dåligt, säger han.
Den 30 juni löper taxiförarnas kollektivavtal ut. I dag, tisdag, startade förhandlingarna om en ny uppgörelse. – Även den här gången lyfter vi frågan om en fast månadslön för chaufförerna. Många kör ju på rakt ackord, procentlön, säger ombudsman Lars Mikaelsson.
Allonias Sebhatu fick sparken från Taxi Kurir. Under en vecka går det nu att gratis se filmen som skildrar hans kamp för mänskligare villkor i taxibranschen.
Vänligt men inte översvallande positivt – så blev Transports förslag om ett enda stort LO-fack bemött på LO:s kongress. Det blir ingen särskild utredning som ska arbeta för visionen om ett mega-LO.
Det blir inga LO-pengar till en tvärfacklig organisering på Arlanda. Kongressen tycker att det räcker med att regionalt ta initiativ till ett arbete där de olika förbunden jobbar tillsammans på en arbetsplats.
På plats i talarstolen argumenterar Transports Ali Shibl för tryggare jobb. Han tycker att LO ska driva att det ska bli svårare att låta folk arbeta på tillfälliga anställningar. Att tillfällig visstid avskaffas i lagen. Frågan delade kongressen i två – och slutade med nederlag för LO:s styrelse.
De är små. De är gula. Och ingen hör när de kommer. När ett Göteborgsföretag satsar på eldrivna minitaxi tänker cheferna hållbarhet både när det gäller miljön – och de anställda.
Lönepolitik, a-kassa, pensioner, arbetslöshet och jämlikhet. Frågor som kan väcka debatt i de flesta sammanhang – och när alla LO-facken möts i synnerhet. Transports 18 ombud har förberett sig för fyra intensiva dagar på LO-kongressen. Samtidigt samlar förbundet namn till kampanjen för schysta transporter i Europa.
I tisdags kväll anlände det Bahamasflaggade kryssningsfartyget Ocean Gala till kaj i lilla Utansjö i Ångermanland. Med kojplatser för 1 790 asylsökande. Kommunen togs på sängen. Och Transports Fredrik Brådd åkte dit för att kolla hur de 141 besättningsmännen hade det.
Svåröverskådligt, otydligt och kraftlöst. Lagrådet har en hel del synpunkter på regeringens förslag till ny lag om vad myndigheten ska kräva när de upphandlar tjänster. Men civilminister Ardalan Shekarabi räknar med att lagen – som ska kräva schysta villkor – ändå kan börja gälla vid nyår.
Med tyngre och högre fordon på vägarna blir doseringen av kurvor allt viktigare. Transportstyrelsen är på gång med nya föreskrifter om hur vägar ska byggas. Inför detta har myndigheten just fått en rapport som föreslår hur kurvorna ska utformas för att lastbilar inte ska välta.
Therese Guovelin och Berit Müllerström är valberedningens förslag till nya personer i LO-ledningen. Kvar blir Karl-Petter Thorwaldsson och Torbjörn Johansson, om kongressledamöterna på lördag röstar som valberedningen vill.