Hamn.
– Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar.
Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.
Renhållning.
Miljöarbetarna i norra Örebro län byter arbetsgivare den 1 april. Snart är det dags att upphandla slamsugning i samma område. Renhållningsarbetarna gör sitt bästa för att påverka villkoren i upphandlingarna.
Upphandling.
Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.
Kultur.
Transportarbetarens krönikör David Ericsson var på plats när årets upplaga av seminariet Boken på arbetsplatsen hölls ute på Runö folkhögskola.
Åkeri.
En handfull poliser ska övervaka all tung trafik i tre län – Värmland, Örebro och Dalarna. Fast till Dalarna får poliserna inte åka. Det blir för dyrt.
Trafikpolis Lennart Karlsson gav en nattsvart bild när Transports Karlstadsavdelning bjöd in till öppet möte om fusk och osund konkurrens i transportsektorn.
Åkeri.
Skattemyndigheten, Arbetsmiljöverket och polisen. Transport anmäler utländska åkerier för olika brott till tre olika myndigheter. För andra gången skickar facket vidare sin utredning om slovakiska Bring Trucking.
Tidningsbud.
Tidningsdistributörerna behåller sina jobb. Men de får en nygammal arbetsgivare när Bring Citymail säljs till Tyskland – och tidningsdistributionen återigen ska drivas av Stockholms två morgontidningar.
Hamn.
Hamnarbetarförbundet (HF) kommer inte att varsla om nya stridsåtgärder, med anledning av den hårda linje som arbetsgivarna i Sverige Hamnar nu driver igenom. HF accepterar heller inte att teckna ett så kallat hängavtal på Transports avtal och HF kommer inte att gå upp i Transport.
Hamn.
– Vi tolkar Hamnarbetarförbundets utspel som att man nu uttrycker en avsikt att gå upp i Transport och initialt teckna ett hängavtal som innebär fredsplikt. Det är vi naturligtvis positiva till, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.
Hamn.
En hamnarbetare hittades avsvimmad på väg ner i lastrummet. Han dog sedan på sjukhus. Olyckan, som inträffade i i Oxelösunds hamn, är inte den första då en hamnarbetare möts av koloxid och förlorar livet.
Däckarbete.
– Vad gör Transport åt det snäva tidsfönstret då alla bilägare måste hinna byta från dubb- till sommardäck? I år är det bara nio arbetsdagar...
Det var den stora frågan som mötte Transports uppsökare när de hälsade på gummiverkstäder i Sörmland under den första av en serie fackliga kampdagar.
EU.
– 73 procent av miljöutsläppen kommer från vägtrafiken. Vi måste skifta över trafiken från väg till tåg.
EU:s transportkommissionär Violeta Bulc gästade under fredagen Stockholm för en dialog om unionens framtida transportmarknad.
Taxi.
ETC är en känd tidningskoncern med vänsterprägel. Nu startar ETC taxi- och budkörning med en Tesla elbil som ska gå i en slinga runt Mälaren till Göteborg.
Fast bilen är varken registrerad för taxi- eller godstrafik, uppger Transportstyrelsen.
Vägtransporter.
Regeringen vill utöka rätten att låsa fast hjulen på lastbilar, så kallad klampning, till 36 timmar, från dagens 24. Under torsdagen fattade regeringen den formella beslutet. Nu återstår bara klartecken från riksdagen.
Den förlängda klampningstiden är tänkt att börja gälla den 1 juli 2018.