Krönika

Nog med blippande och bloppande!

Davids krönika. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Under första tiden kan småfel uppstå. En framruta som spricker, ett oljeläckage eller kalldrag vid förardörren. Sedan följer en skön tid då allt blir inkört och bilen susar fram längs vägarna.

Men riktigt så här är det inte alltid nu längre. I dag kan en ny bil vara en riktig ”utmaning” (som man säger då något skitit sig rejält).

Jag vill inte ge mig in i någon bilmärkesdiskussion, bara visa på en tendens. Bränsleförbrukningen går ofta ner dramatiskt i nya bilar och det går att diagnostisera fel, ibland via nätet. Det är bra.

Men en hittepåvärld skapas alltmer i nyare lastbilsmodeller. Det är som om ett gäng avdankade coladrickande spelutvecklare i toppluvor, kommit loss i sina datorer i tillverkarnas ritkontor.

Hos ett företag har man roat sig med att ta bort backspeglarna och sätta upp kameror i stället med skärmar inne i hytten. Kul tänkt, men kamerorna ger ett förstorat vidvinkelperspektiv som saknar förbindelse med verkligheten. Alltså är det skitsvårt att backa eller exempelvis hålla en rak linje ut ur en tvätt eller en färja.

Där finns också en självkörande funktion som aldrig borde lämnat ritbordet. Bilen följer då oftast den högra linjen (ibland vobblar den mellan linjerna på motorvägen som för en rattfull).

Vid avfarterna gäller det att hålla i sig, för då svänger bilen av även om man inte på något sätt tänkt sig ditåt. Och om linjerna av någon anledning försvinner helt vill bilen prompt köra ut i skogen,

Även om man kopplar ur systemet så girar ratten själv och man får hålla emot om fordonet tycker att det kommit för nära en linje vid ett vägarbete.

Så där håller det på medan andra bilmärken än så länge nöjer sig med att blippa och bloppa då en vägkant närmar sig.

Jag blir nervös av att det inte går att koppla ur systemen helt och att aldrig veta om det är jag eller automatiken som styr. Jag undrar också vad som händer vid halka då det verkligen kan vara fingertoppskänslan som räddar livhanken. Helt säkert är att då de här systemen kommer i alla lastbilsmärken, då försvinner jag ur branschen. Snabbt som en avlöning!

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Seppo Laine:
    31 januari, 2021

    Håller verkligen med där! Jävla elektronik trams.

  2. Johan Granlund:
    31 januari, 2021

    Instämmer med krönikörerna kritik.

  3. Maik Sprenger /Löberöd Skåne:
    30 januari, 2021

    Japp,dessa Datornördar på ritbordet bör skickas hem omedelbart.
    Tekniken som vi har räcker gott o väl.
    O vad gör man när bakkameran lägger ner....då plocka man fram en riktigt bakspegel"övningskörning med sugproppar" eller hur....😇näh tack....inget för mig.
    Du ska ska kunna köra hem även när all elektriska sluta fungera även kopplingen .....nästan omöjligt idag.

  4. Lars K:
    30 januari, 2021

    Håller med här. I min så kan en antikollisionsvarning utlösa en skarp inbromsning i en kurva. Detta pga av ett vägräcke på högersidan. Är smått nervös nu när det är halt, då jag passerar detta vägräcke ett flertal gånger om dagarna ibland. Och detta är vid helt manuell körning. Ingen farthållare eller liknande inkopplad. Lastbilen är en 2018

  5. Åke Axelsson:
    30 januari, 2021

    Jag kan inte annat än att hålla med. Det är på tok för mycket elektroniskt hittepå i dagens lastbilar och personbilar. 👎🏿

  6. Thomas Laursen:
    30 januari, 2021

    Jätterätt

  7. Stig Bohlin:
    30 januari, 2021

    Håller helt med författaren till denne artikeln en konstruktör som uppfyller sitt eget ego med lösningar som inte är trafiksäkra men ser kul ut på ritbordet borde inte kunna komma tillstånd i fordon i yrkesmässigt bruk förr hade konstruktörer erfarenhet av det fordonet skulle användas till ,kanske inte allt blev bra men sån galenskap som du beskriver kunde helt enkelt inte komma i produktion.

  8. Peter Jansson:
    30 januari, 2021

    Håller helt med artikelförfattaren. Det finns även tillfällen när autobrommsen är helt livsfarlig. Har varit nära olyckan vid ett antal tillfällen då bilen "tror" att man skall krocka.

  9. Sven Högosta:
    30 januari, 2021

    Bra skrivet David, enligt min mening efter ett helt liv i branschen är det lek med medtrafikanter som uppstått, som är farlig. Sven H.

  10. Agneta:
    30 januari, 2021

    Är nog många med dig som gör detsamma

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.