Minska den skenande arbetslösheten

Krönika. Det kommer allt fler rapporter om desperata försök från ledarna inom EU att tämja facket. Nu senast är det den så kallade Monti II förordningen där förslag om att begränsa möjligheten till fackliga stridsåtgärder återfinns.

Det är fel metod som EU försöker sig på. Genom att införa sådana regler riskerar man en utveckling av EU där vanligt folk tröttnar och legitimiteten för hela projektet försvinner. Det är direkt oansvarigt och alla vet att den ekonomiska och sociala utvecklingen i Europa är avhängigt av ett stabilt politiskt framåtskridande, till gagn för alla medborgare. Det är de politiska ledarnas ansvar att så sker.

Den första åtgärden måste då bli att minska den skenande arbetslösheten. Över 20 miljoner människor är utan arbete och egen försörjning i dagens EU. Det är ett gigantiskt slöseri. En av de stora samhällsingenjörerna, socialdemokraten Ernst Wigforss konstaterade redan för över 70 år sedan att ett lands största tillgång är ”folkets vilja till arbete”. Så är det fortfarande, att ha ett arbete att gå till och att känna sig behövd ger förutom en lön också tillfredsställelse och välbefinnande.

Även här hemma i Sverige ökar arbetslösheten. Dessvärre står de flesta politiker handfallna. Det tycks till och med som om man numera accepterar en arbetslöshet på 8–9 procent. Det är oacceptabelt. Den borgerliga regeringens enda recept så här långt tycks vara att sänka ingångslönerna.

Värst är Centern och Folkpartiet. Deras företrädare föreslår, utan att skämmas det minsta, att ingångslönerna ska sänkas med 25 procent. Det torde inte bli lätt att få in nya arbetstagare till yrken som exempelvis undersköterska. Lika svårt lär det bli att få in folk i branscher, som redan har en låg ingångslön. Det vänligaste man kan säga om Centern och Folkpartiets strateger är att de haft otur när de tänkte ut förslaget. Därför är det förlösande när Socialdemokraternas nye partiordförande Stefan Löfven pratar om nödvändigheten att kombinera jobben med utbildning.

Vi behöver en rejäl satsning på skolan, med början i grundskolan och upp genom skolsystemet. Det är absolut nödvändigt för att förbereda unga att komma in på arbetsmarknaden. Vidare måste även vuxna ges möjligheten att vidareutbilda sig för att kunna byta karriär under sitt verksamma arbetsliv. Eller helt enkelt för att kunna vara anställningsbara vid strukturförändringar. Detta är ett recept som även skulle passa resten av EU. Men som sagt, det politiska ledarskiktet i EU vill hellre införa begränsningar i strejkrätten i stället för att föra en politik som bidrar till att det inte blir några strejker.

Den nu förda politiken skapar starka spänningar bland regioner och folk i EU, så även i Sverige. Vi ser det klart och tydligt i samband med åkerinäringens förfall. Åkare, ofta på direkt uppmaning från de stora globala speditörerna, anlitar folk från företrädesvis de forna östländerna. Ofta sker detta under förevändning att det är folk från utländska bemanningsföretag. Detta är bara bluff. Vi har upprepande gånger konstaterat att dessa så kallade bemanningsföretag är som hallickar som bara agerar som förmedlare. Detta förkommer inte bara i Sverige utan i stora delar av EU. Även här har de europeiska politikerna ett stort ansvar. Ett ansvar som vi ständigt kommer att påminna dem om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Joakim Borg. Foto: Privat

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.