Marknaden har alltid rätt (?)

Krönika. Den 24 april vid 14-tiden var nog första gången jag blivit lycklig av att ligga bakom ett DHL-släp som vaggade fram på vägen. Då, efter den rekordkorta transportstrejken, var det som om något positivt äntligen hänt i arbetslivet och vi fick tillbaka en bit av Sverige.

Vi hade vunnit! Inte så mycket ekonomiskt, men vi hade spräckt arbetsgivarnas oinskränkta rätt att sparka fast anställda och ta in bemanningsbolag.

Visserligen kom snart klagomålen på nätet om att avtalet är tandlöst. Men för att förstå hur viktigt det ändå är – som ett första steg – måste man tänka på rådande rättspraxis. Den innebär, som jag nämnt någon gång tidigare, att arbetsgivaren har ”rätt att leda och fördela arbetet”.

Detta är en hörnsten i arbetslivet och omöjligt att ändra på utan en lagändring. Trots detta har Transport fått rätt att förhandla om bemanningsbolagen. Man får ta del av bolagens löner och kan ställa till ett väldigt liv om de inte stämmer med kollektivavtalet.

I rikspolitiken har nyliberalismen kommit och gått i vågor och nu är den här på allvar i Centerns och Annie Lööfs tappning. Inte bara genom förslag från ungdomsförbundet om månggifte, slopad skolplikt och arvsrätt. Tanken att ”marknaden” ska styra allt, och att det som är lönsamt alltid är bra för samhället, har också slagit rot i regeringens minstingparti.

Ingen behöver väl påpeka hur dumt detta, liksom förslaget om slopad arbetsrätt, är. Centerpartiet håller, mycket riktigt, på att sjunka genom riksdagsgolvet. Samtidigt är det faktiskt så att nyliberalismen, thatcherismen, är grunden för hela alliansregeringen. Fast hopsnickrad till ett slags ”svensk modell”.

Pengar luktar inte, så långt kan jag sträcka mig. Men att de som har mycket pengar också ska ha makten är en tämligen enfaldig tanke.

Så när åkerier och speditörer betalar slavlöner och sedan skyller på ”marknaden”, är det lika enfaldigt. Pengar är ingenting annat än siffror på ett papper eller en bildskärm. Människor och kamratskap betyder däremot allt.

Få vill numera ha Centerns och ”marknadens” nyliberalism. Medan fackförbund som Transport och Byggnads vunnit stora segrar.

Bara genom att hota: ”om vi inte får som vi vill så skiter vi i det här och går hem”, har transportarbetarna kommit den verkliga makten på arbetsplatserna så nära det går – i ett kapitalistiskt samhälle.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.