Människorna bakom siffrorna

Krönika. Hittills i år har 442 440 människor flytt över Medelhavet. 2 921 har dött under sina försök att lämna krig och för­följelse i Syrien, Afghanistan, Irak, Pakistan eller Burundi. (FN:s uppgifter från förra veckan.) Siffror. Men bakom dessa siffror finns människor.

Alla har sett bilden på treåriga Aylan Kurdi som flöt iland död nära den turkiska turistorten Bodrum. Tragedin som fick människor i Sverige att slå rekord i insamlade pengar och som blev startskottet till manifestationer och hjälpinsatser runt om i Europa.

Bakom siffrorna finns också 17-åriga Aslan som inte kunde lämna sin hundvalp när han flydde från krigets Syrien. Han vandrade i 50 mil med sin Rose och tog henne med på båten till grekiska Lesbos.

Och du kanske själv har sett sexåriga Noor Al-Saedi, från Iran. Hon blev världskänd när en dansk polis lekte med henne på landsvägen som familjen vandrade längs.

Eller Silvia och Antony Daoud som firade bröllop med 80 gäster hemma i Syrien, och sedan packade ryggsäckarna för att ge sig i väg från bombregnet. TT:s utsända mötte dem på bröllopsresa i ett tältläger vid den slovensk-österrikiska gränsen.

7 221 flyktingar sökte asyl i Sverige under en enda vecka i september. 1 326 av dem är barn och ungdomar utan sin mamma eller pappa.

Är du hamnarbetare så ser du när Migrationsverket hämtar upp dem från fartyg som du kanske har gjort fast. Är du ordningsvakt kan det bli mer att göra på central­stationerna. Kör du lastbil kanske du har fått ta andra ­vägar när motorvägar stängts av på grund av människorna som gått där.

Missa bara inte att det är människor bakom siffrorna.

Lastbilschauffören Zandra Zöller träffade personligen på ett par av dem häromveckan. Hon hittade två personer ur efterkrigstidens största flyktingström i trailern som hon skulle hämta i Göteborgs hamn. Just de två männen var förmodligen på flykt från Sverige – och tänkte som en hel del andra personer försöka ta sig ombord på ett fartyg till England.

För övrigt har tre tunga statsledare och några fackliga organisationer enats om att arbetarnas villkor och rättigheter ska stå över de ekonomiska friheterna i EU. S-ledarna i Sverige, Österrike och Tyskland lovar att jobba för att få med ett socialt protokoll nästa gång EU ändrar sitt grundfördrag.

I praktiken skulle det innebära att marknadsekonomi och tillväxt måste stå tillbaka om arbetarnas sociala och fackliga rättigheter hotas.

Nyheter som den riskerar du att missa du inte om du följer med på transportarbetaren.se. Om du gillar oss på Facebook får du tips om både snabba nyheter och lite roligare läsning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.