Lilla döden i Venedig

Krönika. Va, ska du och hustrun pröjsa niotusen för att åka tåg till Venedig? Ni kan ju flyga dit för femhundra spänn! Sa kollegan, gjorde en snabb koll i Iphonen och konstaterade. – För tretusen i alla fall…

Jag har tagit med mig Cathie Sandbergs bok Diesel och läppstift på tåget. Genom Sverige och ”platt-Deutschland” läser jag om hennes år som utlandschaufför på åttiotalet.

Det ovanliga i att en kvinna körde på utlandet, berättelserna om livsfarliga felkörningarna på bergsvägar i Spanien mitt i natten eller om stenkastande barn i Albanien, bleknar snart bort i läsningen.

För det riktigt intressanta är själva tidsbilden och jag märker hur snabbt jag glömt hur det verkligen var. Själv har jag visserligen bara kört utomlands de senaste femton åren. Men jag hann med att åka en del på Spanien då det fortfarande körde svenska chaufförer dit. Gängen och samlingspunkterna hon berättar om påminner mig om alla dagar – och nätter, i Barcelona i väntan på lass. Eller strulet med att hitta före gps:ernas tid.

Lite fatalistisk verkar hon varit för ibland körde hon utan, eller med dåliga kartor. Jag brukade stanna vid mackarna utanför städerna och köpa en. Det kunde vara värt några pesetas att hitta rätt på en gång. Sen gick den ju att använda igen. Hela lådan under sängen var full av kartor i noggrann ordning.

Tullköer har jag inte upplevt annat än i Schweiz och Norge, men de räcker till. Under Cathies chaufförstid tog man det inte så allvarligt om man fick stå ett par dagar.

Jag har till och med hört en chaufför säga att man kunde ”bre på” beskrivningen av köerna och ta ledigt någon dag. Då man telegraferade till åkeriet om väntetiden kunde svaret bli: ”Gör vad du kan STOP Lycka till STOP”.

Cathie Sandbergs bok är väl inte, vilket titeln också antyder, direkt djupsinnig. Men kanske just därför är det lätt att sätta sig in i hur det verkligen var då hon körde i östförtryckets Rumänien, eller fick hjälp av några kvinnor i Albanien. Folk som nog riskerade mycket för sin vänlighet och sin nyfikenhets skull då en ung tjej kom i lastbil från väst.

Boken minner mig om tiden före dagens sekundjakt, innan räknenissarna och gps-fluktarna tog över på åkerikontoren. Och har någonting blivit bättre sedan dess? Har maten blivit billigare? Kommer varorna fram i tid?

Enligt forskaren Henrik Sternberg misslyckas 20 procent av alla transporter i Europa i dag då godset förkommer, förstörs eller försenas avsevärt. När Cathie körde tror jag inte att något förstördes och egentligen inte heller försenades då man visste hur lång tid saker borde ta.

Visst, även i dag kan jag tycka att körningen ger en känsla av frihet. Men mest känns den som ett ”på stället marsch”.

Att resa långsamt med tåg med dygnstopp i Köpenhamn och München är ett sätt att komma bort från kontrollen och vägstressen.

När vi stigit av tåget i Venedig gick vi ner till Canal grande, där sopbåtar trängdes med guppande gondoler. Då, när vi tagit en Vaporetto-båt och kommit fram till ett litet hotell vid en kanal, kändes det som om jag åter blivit en del världen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.