Kriget om lönerna

Ledare. Lönematchen som LO just nu utkämpar är den hetaste och ideologiskt viktigaste på många år. Det har fått arbetsgivarna att trappa upp ordbombardemanget och som vanligt är sanningen krigets första offer.

Inför den här avtalsrundan splittrades LO-familjen. Tre industriförbund – IF Metall, Livs och GS – vägrade acceptera LO:s så kallade samordning. Den innebär krav på 860 kronor mer i månaden och en extra jämställdshetspott på 100 kronor för alla grupper som tjänar under 22 400 i månaden.

När förhandlingarna väl inleddes gick industrin ut först och tecknade uppgörelser som gav beskedliga 2,6 procent i lönelyft.

För dåligt tyckte Byggnads, som slog sig till ett bättre avtal. Fast inte heller det nådde ända fram till LO:s utgångskrav.

I nuläget har Handels stafettpinnen. Förbundet håller fast vid LO-samordningen och har varslat om konflikt. Redan innan den löst ut har förbundet begärt sympatiåtgärder. Byggnads, Fastighet och Pappers har redan varslat.

Det har fått Svenskt Näringsliv att gå i taket. I en debattartikel i Dagens Industri hävdar vd Urban Bäckström att Handels krav på 860 kronor ”spräcker 15 års framgångsrik lönebildning”. Arbetsgivarna kritiserar också – som vanligt – fackets rätt att vidta sympatiåtgärder.

Precis som i förra avtalsrörelsen är arbetsgivarna stenhårt centraliserade. I realiteten förhandlar facken inte med enskilda arbetsgivarförbund, utan med Svenskt Näringslivs beredningsutskott. Där är det 2,6 procent som gäller. Det är vad Sverige har råd med. Inte ett öre mer.

Samtidigt mörkar arbetsgivarna det faktum att löneavtalen som träffas inte avspeglar den verkliga löneutvecklingen. En viktig faktor är den så kallade löneglidningen. Alltså lönejusteringar som sker utöver de centrala uppgörelserna.

Nya siffror visar att Handels medlemmar de senaste tio åren haft en negativ löneglidning. Medlemmarna har tappat 0,1 procent, jämfört med de avtal som förhandlats fram. Orsaken är att arbetstagarna av olika skäl inte förmått ta ut allt man kämpat sig till.

Under samma period har IF Metalls medlemmar haft en genomsnittlig, positiv löneglidning på 0,6 procent per år. Direkt efter förra avtalsrörelsen gick dåvarande Metallbasen, Stefan Löfven, ut och förklarade att medlemmarna kunde påräkna 0,5–1,0 procents löneglidning.

Vi har alltså fått en arbetsmarknad där staten, via Medlingsinstitutet, och Svenskt Näringsliv agerar för att hålla lönerna nere. Till sin hjälp har man ett antal fackförbund inom industrin som också vill hålla igen. Framför allt för andra medlemmar i LO.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.