Inte alltid pratbar

Ledare. I går, söndag, intervjuades Socialdemokraternas partiledare i SVT:s programserie, "Nyfiken på partiledaren". Utfrågare var läkaren och terapeuten Poul Perris

Löfven växte upp i Ådalen, en alldeles speciell plats i svensk arbetarhistoria.

Men vem var Stefan. Vem var han som ung? undrade Perris.
Löfven beskrev inledningsvis en trygg uppväxt med gemenskap, knattefotboll och närhet till andra människor. Det är en sympatisk bild som växte fram av S-ledaren.

Han berättade bland annat om en händelse i högstadiet som etsat sig fast. En liten kille blev bestraffad av en vaktmästare – inte för att han var skyldig till stöket i en matkö, utan för att han var minst. Löfven ingrep och tog killen i försvar.

– Hans människovärde blev kränkt. Efteråt kände jag i magen att jag gjort rätt. Det handlade om människors lika värde, förklarade Stefan Löfven.

Partiledaren redogjorde sedan för vägen in i politiken. Han återgav ett spontant möte vid vägrenen hemma i Ådalen. De som stötte ihop var Stefan, hans pappa och farsan till en klasskompis. Kompisens farsa var aktiv politiker, ordförande i fullmäktige i en grannkommun.

– Våra pappor stod där och diskuterade politik, vägbelysningen eller något sådant. Öga mot öga pratade de om vardagsnära saker. Det mötet tog jag med mig och går ofta tillbaka till. Betydelsen av att ha nära kontakt. Det gäller oavsett om du är facklig förtroendeman eller politisk förtroendevald.

Så långt i intervjun kom jag att tänka på ett telefonsamtal för ett par år sedan. Stefan Löfven vad då ordförande i IF Metall. Som journalist på Transportarbetaren ville jag veta hur Löfven såg på LO:s så kallade samordning och på IF Metalls hårt kritiserade agerande i avtalsrörelsen.

Jag ringde upp IF Metalls växel och bad att få bli koppad till Stefan Löfven. Det var inte Löfven som sedan svarade, utan en pressekreterare. Jag förklarade mitt ärende.

Det korta svaret löd:

”Mejla över dina frågor. Att prata med Stefan Löfven går inte.”

Det svaret etsade sig fast i min skalle. Även om jag bara var en sketen reporter på en tidning som skriver för transportarbetare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Julfrid – och tack för att du läser oss

Ledare. Julen ska vara varm och glädjefylld, inte ett maraton av måsten. Låt oss släppa taget om perfektionen och hjälpas åt, så tindrar både barn och vuxna lite mer.

Skit i nyårslöften – välj intentioner

Alexandras krönika. Om bara några dagar är det nyårsafton och då hopar sig förväntningarna. Mitt i nyårskvällen står vi och tittar upp mot himlen där raketerna avlöser varandra. Och just där och då ska nyårslöften avges och löften staplas på varandra: sluta röka, träna mer, prioritera sömn, äta enbart vegetariskt mat.

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.