Ingen är emot

Krönika. Egentligen är väl alla överens: Ingen ska behöva riskera livet på sitt jobb. Facken granskar, påpekar och ställer krav för att minimera farorna. Myndigheter inspekterar och försöker förbjuda farliga moment. Och för seriösa arbetsgivare är en enda dödsolycka på arbetsplatsen en mardröm.

Ändå.

I vårt senaste nummer finns det tre artiklar som vi helst inte hade skrivit:

1. Lastbilschaufförer rullade förra året upp i topp på den sorgliga listan över människor som dör i sitt jobb. Vi har tagit reda på vad som egentligen hände i varje olycka.

2. Den som står bakom disken på en bensinmack riskerar lika ofta som förr att få ett vapen riktat mot sig. Trots att det knappt finns några pengar i kassan längre. Rånarnas byte blir i stället ofta cigaretter.

3. Och en sopgubbes död har satt fart på diskussionen om den livsfarliga metoden att åka bakpå en sopbil.

Vi är tidningen som sätter fokus på riskerna med transportjobb. Som försöker krypa in bakom statistiken för att hitta orsaker till farorna. Vi träffar dem som drabbas, berättar deras historia – och hoppas att det kan öppna ögonen på fler. Transportarbetaren försöker helt enkelt erbjuda läsning som minskar riskerna för den som sitter bakom ratten, står bakom disken eller hämtar sopor.

Är det vad fackets tidning ska ägna sina krafter åt?

För att få veta om vi är på rätt spår har vi frågat just er – ni som är med i Transport och får tidningen hem i brevlådan. Vi lät TNS Sifo undersöka vad läsarna tycker. Och bland de öppna svaren fann vi en nyckelmening:

”Man skulle kanske kunna ha en solskenshistoria då och då.”

Den enkla, lilla önskan gick rakt in i hjärtat på oss journalister.

Så i den senaste tidningen möter du också Dominika Walanus som älskar sitt arbete, vi berättar solskenshistorien om hennes väg från den polska landsbygden till ett taxifik i Stockholm. Gunnar Johansson kan heller inte ha vantrivts på sitt jobb direkt. Efter 50 år på samma gummiverkstad säger han att det är trivseln som gör att han har stannat.

Och även om de flesta i grunden gillar sin tidning fick vi flera konkreta inspel från er läsare: Granska både arbetsgivarna och facket hårdare. Gör något åt papperstidningens utseende. Skriv fler artiklar som berör just mig.

Allt detta tar vi åt oss. Vi har börjat ett arbete som ska resultera i en både vassare, snyggare och mer berörande Transportarbetaren framöver.

Till dess kära läsare: Skriv en insändare!

Enligt Sifoundersökningen är insändarsidan en av de allra mest lästa, så där har du själv chansen att påverka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.