Ibland drömmer jag om socialismen

Krönika. GPS är, om inte himlens gåva till människan, så till bilisten och framför allt till chauffören. Tidigare hade den som körde på utlandet hela lådan under sängen full med kartor. Och när man närmade sig en okänd stad var det lika bra att stanna vid första infartsmack och köpa en ny karta.

Nu letar den lilla manicken med bildskärmen och den kvinnliga elektroniska rösten, som på något sätt försöker låta sexig, sig fram längs Auto­bahnkreuzen och lotsar förbi vägarbeten på småvägar.
Lika lätt som resorna går genom länderna med starka miljöklassade motorer, är de välplanerade; och förstås också kontrollerade via gps, med ankomst, avgångs- och vilotider på bestämda klockslag. Allt går i vartannat då industrierna producerar, lastbilarna transporterar, terminal­erna distribuerar och kunderna konsumerar i det oändliga.

Fast ibland går alltihop i baklås om man inte lyssnat på Rds-radion som kan ha sagt: ”Am A7, Hamburg richtung Hannover, 7 kilometer stock in der Verkehr.” Då sitter man där.
Sju kilometers kö som rör sig femhundra ­meter i timmen. Hur lång tid tar det?
Det är då man kan få känslan av att detta ändlösa transporterande av gods och människor i miljontals bilar härs och tvärs kanske bara är en parentes i historien.

Hur länge kommer vi att ha råd med detta överutnyttjande av resurser? En dag kanske resten av Europa stannar som Grekland. Då kan alla få samma besked som jag fick av en arbetsgivare en gång:
”Du kan inte få någon lön den här månaden.”
”Nehej, varför inte det?”
”För att jag inte har några pengar.”
Så trots att jag älskar chaufförsyrket, ungefär som en evig kärlekshistoria i en mycket ­medioker pilsnerfilm, så måste jag kanske inse att en kapital­ismens apokalyps kan drabba också mig en vacker dag.
Och jag kommer att tänka på att jag faktiskt har levt i samhälle som var tryggt, ja nästan socialist­iskt. Som ett litet, demokratiskt Kina var Sverige en gång och då pekade alla kurvor uppåt. Då var pensionsfonderna vigda för bostadsbyggande och inte för riskkapitalister på börsen. Och det fick inte finnas fler yrkesfordon än det fanns jobb till så att alla skulle kunna få rimligt betalt.

Nu är det helt andra saker än människors behov som styr, om det är sateliter, storbanker, superdatorer eller bara små giriga miljardärer.
Men på ett ställe är det lika lugnt som det alltid har varit: hemma vid huset ute på vischan. Fast även där får man kanske räkna med att bli fotad av en av Google Earths satelliter som far förbi då man står utanför stugknuten och slår en båge.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Julfrid – och tack för att du läser oss

Ledare. Julen ska vara varm och glädjefylld, inte ett maraton av måsten. Låt oss släppa taget om perfektionen och hjälpas åt, så tindrar både barn och vuxna lite mer.

Skit i nyårslöften – välj intentioner

Alexandras krönika. Om bara några dagar är det nyårsafton och då hopar sig förväntningarna. Mitt i nyårskvällen står vi och tittar upp mot himlen där raketerna avlöser varandra. Och just där och då ska nyårslöften avges och löften staplas på varandra: sluta röka, träna mer, prioritera sömn, äta enbart vegetariskt mat.

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.