Nicklas Nilsson.
Close
Med en pappa som yrkeschaufför har Nicklas Nilsson drömt om chaufförsjobbet sedan långt innan han började skolan. Att han där klassades som utvecklingsstörd har inte hindrat honom att nå drömyrket.
Close

”I dag har jag mitt drömjobb!”

Månadens medlem. Nicklas Nilsson drömde om chaufförsjobb redan som liten grabb. Men när det var dags att börja övningsköra fick han inte ens ratta en personbil. Hindret var en diagnos – som inte stämde.

– I dag har jag mitt drömjobb, säger han när vi möts i lunchrummet på VM-frakt i Malmö.

Under förmiddagen har han lossat i Lund, Trelleborg och Ystad plus lastat i Malmö. Men vägen till chaufförsjobbet har varit lång. Den innehåller fem onödiga år i särskola, kraftigt försenad yrkesutbildning och arbetslöshet …

Sjuan i högstadiet var ingen bra tid för Nicklas Nilsson. Överviktig, mobbad och utan kompisar i skolan, föräldrar som skulle skiljas. Han orkade inte med undervisningen. Psykologen bedömde att han var utvecklingsstörd och behövde gå i särskola.

– När jag gick där tyckte jag att det var något som inte stämde. Jag arbetade ju mycket fortare än de andra.

I själva verket lider Nicklas Nilsson av dyslexi, läs- och skrivsvårigheter, och har lite svårt att koncentrera sig ibland. Han är inte utvecklingsstörd, konstaterade en ny psykolog, som undersökte honom när även gymnasielärarna tyckte att något inte stämde.

– Så efter fem år kunde jag börja läsa in högstadiets svenska, matte och engelska, berättar han. Men när jag skulle söka in på transportgymnasiet var jag för gammal, jag hade fyllt 20.

Därav arbetslösheten innan han, till slut och trots tidigare diagnoser, fick ett jobb och kunde börja tjäna pengar till körkortet. Som följdes av budbilsjobb och sedan yrkesförarutbildning på komvux.

Men den där fördröjningen gjorde att han stämde sin gamla hemkommun, Vellinge.

Priset blev 269 188 kronor. Så mycket kostade det Nicklas Nilsson att söka upprättelse – och försöka få ersättning för de förlorade åren. Tingsrätt och hovrätt kunde inte utesluta att han kanske ändå var lite utvecklingsstörd när han placerades i särskolan. I höstas hamnade räkningen på kommunens advokatkostnader hemma på hans hallmatta.

Pengarna betalar han av från sin chaufförslön. En insamling har startats av hans mammas kollega i Coopbutiken. Hon heter Christel Archenholtz och samlar pengarna via Facebook.

– Framtiden? Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är timanställd, men jobbar nästan heltid. Drömmen är kanske att någon gång bli min egen åkare, eller åtminstone ha en egen lastbil.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Till arbetsuppgifterna hör bland annat att stå i kassan, sälja korv, göra smörgåsar, fylla på fika och varor, städa och sköta biluthyrningen. ”Det är det som gör jobbet så roligt, att det är så varierande”, säger Fatima Nilsson. Foto: Pernilla Ahlsén

Nu har Fatima tid att jobba fackligt

Fackligt. Fatima Nilsson har jobbat på bensinstation i närmare 25 år och hon har varit med i facket nästan lika länge. För tre år sedan började hon arbeta mer aktivt för att påverka arbetsvillkoren på stationen.

Väktaren Stefan Hessman är natur- och fotokonstnär och har ställt ut sina bilder flera gånger.

”Alla människor kan hamna utanför”

Fotoutställning. I sitt jobb som väktare möter Stefan Hessman ofta människor som har det svårt. En av dem är Janne som har varit hemlös i 15 år. Janne bjöd in Stefan, som också är fotokonstnär, att dokumentera hans liv i hemlöshet. Det resulterade i en fotoutställning som visades i Heliga Trefaldighets kyrka i Gävle i somras.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

I sin nuvarande position kan Elin vara med och påverka transportbranschen på andra sätt. ”Det är ovanligt med riktiga chaufförer högre upp i företagen. Det är värdefullt att jag har den erfarenheten och kan lyfta förarnas perspektiv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

”Att köra är en frihetskänsla”

Mötet. Elin Engström är lastbilschauffören som spelar polis i nya Beckfilmerna och gärna gör fler stunts i framtiden. För Transportarbetaren berättar hon om kärleken till föraryrket, men också om övergrepp och att vilja påverka i en mansdominerad bransch.

Skyddsmässan 2022

Kaveh är bästa kollegan!

Bevakning. Skyddsvakten Kaveh Tiba utsågs på tisdagen till ”Årets säkerhetspersonal” av Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

”Taxibranschen behöver bli mer jämställd”

Taxi. Av alla taxiförare i Sverige är knappt 10 procent kvinnor. För att möta den stora förarbristen måste branschen rekrytera fler kvinnor. "Det är jättebra, det behöver bli mer jämställt", säger Ellinor Ohlsson som är taxichaufför och kör för Varbergs taxi.

Hallå där!

Victor Dahlin

…avdelning 4, terminalavtalet, som är på sitt första avtalsråd.