Hur vill du ha oss?

Krönika. Säg strukturomvandling: Vad tänker du på? Gårdagens varvsindustri? Framtidens gods på järnväg? Tidningar som levererar journalistik i telefonen?

Nationalencyklopedins enkla förklaring är en ”process genom vilken resurser omfördelas mellan olika sektorer av ekonomin”. Resultatet kan bli att branscher dör och människor tvingas – eller får chansen – att helt byta jobb. Strukturomvandlingen gör att många jobb förändras.

Jobbar du på bensinmack? Då har moderna bilar i kombination med färre hemma-mekare gjort att din bransch inte längre kräver kunskap om tändstiftsbyten eller bromsbelägg.

Kör du lastbil? Koldioxid som den tunga trafiken släpper ut gör att miljökrav kan förflytta gods till järnvägen. På vår debattplats får tågtransport-vd:n Jan Kilström utveckla sin syn på detta. Men läs också Jan Lindkvists inträngande skildring av framtidens el-vägar, som är en annan lösning på miljökraven.

Är du anställd på lager? Då är den aktuella omvandlingen att sannolikheten ökar för att du i stället har din anställning på ett bemanningsföretag.

Hämtar du sopor? Tunga lyft och krångliga ryggböjningar har i många fall ersatts av flinka fingrar som styr en kran. Det betyder kanske färre sopgubbar än förr, men också färre utslitna kroppar. Vi hängde med Pernilla Dahlström i sopbilen när hon hämtar göteborgarnas avfall.

Är du tidningsbud? Ja, då kanske ditt jobb försvinner inom överskådlig framtid. Morgontidningar runt om i landet kämpar för sin överlevnad. Aftonbladet har sedan tio år fler läsare på nätet än i papper. Sedan 2012 tjänar tidningen mer på nätannonsering än annonser i den tryckta upplagan. Medan morgontidningarna än så länge ser hur prenumeranterna blir färre – utan att de har flyttat över annonspengarna till nätet.

Och just den strukturomvandlingen är förstås i full gång att förändra jobbet även i mediebranschen. Hur ska nyheter nå sina läsare? Finns det utrymme och pengar för grävande och avslöjande journalistik?

Alla dessa frågor brottas vi journalister med mest varje arbetsdag.

Därför ber vi dig, kära läsare, om hjälp: Fundera på hur du vill ha din Transportarbetaren nu, nästa år och om tio år. I telefonen? Som ljud? I gasform? Eller vill du kunna krypa upp i soffhörnan med en prasslande tidning?

Ge oss sedan en hint om vi är på rätt väg. Vad är bra i dagens tidning? Vad skulle du helst vara utan? Mejla, ring, twittra eller kommentera på nätet!

Och är du förresten en av de 819 personer som gillar oss på Facebook? Det är en genväg till både hårda avslöjanden och lite skojigare artiklar som vi publicerar här på transportarbetaren.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.