Hur svårt kan det bli?

Krönika. Valet till kommuner, landsting och riksdagen är över. Det kommer att bli en kolossal uppgift för Stefan Löfven, partiordförande för Socialdemokraterna, att leda en minoritetsregering.

Valresultatet innebär att inget block får politisk majoritet. Det väcker även en del intressanta frågor. Alliansen gör ett mediokert val där Moderaterna är de stora förlorarna. Sossarna fick strax över 31 procent av rösterna. Sverigedemokraterna mer än fördubblar sitt väljarstöd.

Hur blev det så här? Faktum är att Moderaterna först bedrev en politik som gjorde att SD kom in i riksdagen 2010. Bara det borde leda till eftertanke bland Moderaternas partistrateger, men icke.

Man fortsatte på den inslagna vägen så att SD denna gång fick fördubblat stöd bland väljarna. Fredrik Reinfelt har om och om berömt sig själv för att inte gett SD ens ett lillfinger. Vad han uppenbarligen inte tänkt på att det är den förda politiken som gett SD vind under vingarna. Även om Alliansen inte vill säga det rent ut så har den faktiskt regerat de senaste fyra åren med hjälp av Sverigedemokraterna [sic!].

Det var Moderaterna som ställde flyktingfrågan mot välfärden, och Reinfelts vädjan till svenska folket om att ”öppna sina hjärtan” var ett både patetiskt och osedvanligt korkat utspel i en valrörelse. Man ska komma ihåg att Moderaterna var det mest invandrarkritiska partiet i riksdagen innan SD gjorde entré på den politiska scenen. Mot den bakgrunden var försöket att spela humanist rent ut sagt löjligt.

De rödgrönas uppgift i det här valet borde ha varit enkel. Ett utbrett missnöje med den förda politiken kunde varit den katalysator som gjort de rödgröna partierna till valvinnare, men icke. Man lyckades sjabbla bort sig framför öppet mål. Vänstervinden som blåst ganska rejält under de sista åren sögs hel enkelt upp av SD, som dessutom utpekat arbetarrörelsen som sin största fiende.

Problemet för sossarnas väljare är att det under de senaste 25 åren inte gått att skilja mellan höger- och vänsterpolitik – såvida man inte varit politisk expert av något slag.

I början av 1990-talet kom så ”århundradets skattereform”, en överenskommelse över partigränserna. Det kom också att bli startpunkten för en total omsvängning av den klassiska socialdemokratiska politiken i det att i skattereformens kölvatten kom avregleringar, privatiseringar och utförsäljning av välfärden. Kampen mot inflationen blev viktigare än kampen mot arbetslösheten. På den vägen har det fortsatt. Inträdet i EU har närmast cementerat den politiken och det tycks inte finnas någon väg ut, i vart fall inte när man frågar politikerna.

Själv har jag en annan uppfattning.

Det handlar om trygghet i livets alla skeden. Om bara sossarna i valrörelsen hade talat om det som allt fler människor i Sverige tycker, nämligen att vi ska återupprätta välfärden. Om vi bara sagt: Vi ska skapa ett samhälle där vi alla bidrar efter bärkraft och tar ut efter behov. Att vi vill skapa ett samhälle där barn och unga får det stöd och den hjälp som behövs under uppväxtåren. Att vi ska skapa en arbetsmarknad där man känner trygghet och kan utvecklas i sitt jobb. Att vi ska återta vård, skola och omsorg från riskkapitalisterna och skapa världens bästa välfärdssamhälle.

Tyvärr så sa man inte detta och då undrar jag stillsamt: Hur svårt kan det vara att tala klartext?

Så länge sossarna inte gör det får vi nog räkna med att även fortsättningsvis vara ett 30-procentsparti.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kadir Kasirga (S). Foto: Sveriges riksdag

Stoppa gigbolagen i välfärden

Debatt. Gigbolaget Bolt har nyligen vunnit upphandlingar om samhällsbetalda resor i både Region Uppsala och Sigtuna kommun. Det handlar om färdtjänst, skolskjuts och sjukresor, transporter som utförs för barn, äldre och personer med funktionsnedsättning.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

Joakim Borg. Foto: Privat

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.