Hjälp till i stället för att filma på olycksplatsen!

Debatt. Nu har det gått för långt. Det måste bli ett slut på exploateringen av olyckor genom människor som filmar eller passivt tittar på. Du eller någon av dina kollegor inom transportsektorn kan vara den som drabbas nästa gång.

Utvecklingen är otäck – och har ödesdigra konsekvenser. Det är dags att agera. För det handlar om vilket samhälle vi vill leva i.

Vi har lösningen. Den stavas kunskap, engagemang och vilja. Det är endast så vi stoppar den makabra filmningstrend som vi har kunnat följa den senaste tiden. Och där är du och dina kollegor i transportsektorn – som är ute på vägarna i arbetet – en viktig grupp.

Vi läser allt oftare om filmgamar som – när liv är i fara – filmar, fotograferar eller hindrar räddningsarbetet. Polis, räddningstjänst och ambulanspersonal vittnar om detta. Vi har nyss kunnat läsa om:

•Trafikolyckan med en av era kollegor, som förolyckades på E4:an i närheten av Kungens kurva strax söder om Stockholm. Flera bilister stannade, men bara för att filma. Och när räddningstjänsten kom till platsen fortsatte de med sitt makabra beteende, eller var i vägen och försvårade hjälparbetet.

•En förtvivlad människa som hoppat framför tåget, som blev filmad i stället för att få hjälp – eller bara ett tröstande ord.

Det finns tyvärr oräkneliga andra exempel och det händer allt oftare.

Jag vägrar tro att det är bristande empati eller avsaknad av omsorg om en utsatt medmänniska. Jag skulle snarare se bristande kunskap och tillit till sin egen förmåga som orsak till beteendet. Kanske man inte heller ska underskatta drivkraften i att få likes på nätet genom att lägga ut spektakulära filmer.

Min erfarenhet från frivilligrörelsen är att alla kan och vill göra skillnad – men för det krävs rätt verktyg: utbildning. Åtskilliga är de exempel där våra medlemmar aktivt tagit ett steg framåt för att hjälpa till vid olyckor.

Inte minst gäller det Försvarsutbildarnas alla duktiga ungdomar, som i sin verksamhet har sjukvårdsutbildning och värdegrundsfrågor på programmet.

Vi är nästan 400 000 medlemmar i de frivilliga försvarsorganisationerna. Här finns en stor resurs som skulle kunna utnyttjas än bättre med tydliga politiska beslut och prioriteringar.

Vi gör skillnad och vill bidra till ett säkrare och mer medmänskligt samhälle. Men vi kan bli fler.

Vi har vana vid att strukturerat och i organiserad form genomföra utbildningar till stöd för försvarsmakten och samhällets krisberedskap. Utbildningar som behöver anpassas till den frivilligas livspussel och genomföras när det är möjligt. Inte tvärtom. Samtidigt som vi ska göra skillnad vid svåra påfrestningar på samhället – från skogbränder via större olyckor till en väpnad konflikt. Vi frivilliga ger av vår lediga tid: kvällar, helger och semesterdagar.

Vi är beredda att ta vårt ansvar här och nu. Våra medlemmar har inte bara utbildning i att hjälpa till vid trafikolyckor – vi agerar och räddar liv. Vi finns här för alla.

Vill du också vara med?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Insänt logga

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.

Insänt logga

Vem tänker göra något åt döden på jobbet?

Insändare. Olyckor på landets arbetsplatser fortsätter att skörda dödsoffer. Statistiken är förfärande. Sedan den 1 januari 2022 har 189 människor dött på arbetet. 32 av dessa dog 2025. Den urartade situationen blir inte bättre. Tragedierna fortsätter.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.