Hemma hos Magda och Anders

Krönika. På ön Möja i Stockholms skärgård fanns det en gång en socialist. Det är länge sedan han gick bort, men alla kände till honom och alla vet under vilken gravsten han vilar på kyrkogården. Bland självägande småbrukare och fiskare var knappast gemensamt ägande någon populär idé, även om man hjälptes åt och ofta delade på redskapen. Nu har dock något förändrats.

Valdebatterna rullar på i tv. När de två största partierna möts har de ofta något gammaldags grälsjukt och improduktivt över sig. I stället för att komma med nya tankar ägnar man sig åt att anklaga varandra för saker som känns rätt abstrakta.

Som statsskulden och överskottsmålet. Vad spelar det för roll om man lånar några miljarder? Frågan är vad man lånar till. Skolan lär ge avkastning på sikt. Vägar och järnvägar bör rimligen kunna förränta sig. Bara för att man har en utgift så betyder det inte att den ska betalas tillbaka samma år.

Ibland kan budgetgrälen mellan Socialdemokraternas Magdalena Andersson och finansminister Anders Borg bli rent komiska. De slänger sig med siffror som jag knappt tror att de själva begriper, och grälar som om de var ett par en natt hemma vid köksbordet. En interiör som nog ingen skulle vilja se.

Magda:

– Var har du varit?

– Eh, jag var väl bara ute lite på krogen med grabbarna.

– Och det tycker du att vi har råd med?

– Det gick bara på någon miljard. Drinkarna kostade under 85 miljoner.

– Styck?!!!

– Ja! Själv då, köpte inte du skinnstövlar för 600 miljoner förra veckan?

– Jag kan väl inte gå barfota!

– Du har ju minst tjugo par. Du har varit ute och shoppat för mer än tio miljarder bara den här månaden!

– Och din bil då? 110 miljarder kostade den och då var den inte ens ny!

Ungefär så här känns det då de far ihop och vi dödliga inte fattar någonting.

Ska man vara krass och kan man ändå säga att allt av något värde som vi har omkring oss har skapats under vänster–sosse-eran. Medan det mesta som gått åt skogen gjort det under Alliansens tid.

Såsom skolan som blivit till en av de sämsta i världen, försvaret som knappt finns, sjukvården med sina köer, järnvägen som helt verkar ha spårat ur och arbetslösheten som numer är massarbetslöshet. Allt medan riskkapitalisterna gör rekordvinster.

På Möja, har plötsligt de tidigare bönderna och fiskarna börjat rösta på vänstern. Varför? Det kan vara för att de är för snåla för att stå ut med att rikingarna inne i land ska tjäna pengar på att de blir gamla och sjuka.

Så den siste och ende socialisten på Möja kanske inte var sist. Han kanske var först.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.