Hatet mot östförarna

Ledare. Läget är kritiskt för den svenska åkerinäringen. Illegal inrikestrafik, momsfusk bland utländska transportföretag och olika villkor för skatter och indrivning av böter är några av faktorerna som bäddat för en omfattande ”marknadsstörning”.

I spåren ser vi nedpressade fraktpriser, åkerier som tvingas i konkurs, förlorade jobb, lönedumpning, ökad kriminalitet och grava brister i trafiksäkerheten. En allvarlig konsekvens är att den europeiska vägtransportsektorn inte förmår ta det klimatansvar som är absolut nödvändigt.

Bland svenska chaufförer har det länge funnits en frustration över utvecklingen. Över politikernas ovilja att ens se effekterna av EU:s utvidgning och totala fokus på avregleringar och fri rörlighet.

I dag är det mycket som talar för att deras frustration eskalerat och tar sig nya uttryck. Transport beslut att inte fortsätta driva en oviss rättsprocess mot Andreassons åkeri i Veddige väckte en flodvåg av ilska. En ung kvinnlig lastbilschaufför blev hånad, kränkt och hotad efter att hon stängt ute personer från en Facebookgrupp, sedan de fört fram främlingsfientliga åsikter.

Omkring 20 procent av Transports medlemmar ­sympatiserar med Sverigedemokraterna. I Byggnads – ett fack där medlemmarna i lika hög grad fått känna av EU-politiken – är siffran 30 procent, visar en undersökning som LO gjort.

Transportarbetaren tog med S-politikern Johan ­Danielsson på en lastbilsresa längs E4:an. Chauffören som körde lastbilen, Ove Jensen, jobbar på Börje Jönssons åkeri i Helsingborg.

Vårt samtal i hytten kretsade bland annat kring hur chaufförskåren ser på de lågbetalda utländska förare som kör gods i Sverige. Ove Jensen beskrev det som ett hat. Ett rent hat. Hans bild var att 98 procent av alla samtal på tradarfiken handlar om just de utländska förarna och alla de överträdelser som de gör sig skyldiga till. Eller förmodas göra sig skyldiga till.

Ove Jensen vittnade om en tilltagande misstänksamhet och en ovilja att hjälpa andra, om någon hamnar i trubbel med lastbilen.

Transportarbetaren har fått extraresurser av förbundet för att resa ut i Europa och prata med transportarbetare och deras fackföreningar i ett tiotal länder. I en serie reportage försöker vi spegla hur man där tänker kring jobb, löner och välfärd i unionen. Vi har varit i Rumänien, Ungern, England och Irland. När du läser det här är vi på väg till Tyskland.

Det är min övertygelse att de enorma problem som Europas arbetare står inför, och de kusliga spänningar som nu byggs upp i unionen, bara kan lösas om vi pratar med varandra.

Sedan behöver vi styrande politiker som förstår att det är allvar nu. De senaste månaderna har det lagts flera förslag som i mina ögon är hoppingivande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.