Går det så går det

Krönika. När jag var i femtonårsåldern fattade jag ett beslut som skulle visa sig vara livsavgörande. Jag bestämde mig för att aldrig ha tråkigt. Jag såg klasskamraterna släpa på sina läxböcker och, med hjälp av föräldrarna, planera sina framtider in i minsta detalj. Som om de besjälades av ett högre mål; att följa i pappans fotspår och bli lärare, tjänsteman på Statistiska centralbyrån eller Skolöverstyrelsen.

Själv följde jag kung Sune av Mosebacke monarki och hans valspråk: ”Går det så går det”.

Törnarna har förstås varit många. Med en mycket begränsad utbildning, både i skolan och hemifrån, fick jag lära mig att ändå ta hänsyn till andra. Så småningom också att ta hand om barn. Och jag insåg hur ”nice” det var att få något tillbaka.

Om man tänker sig att livet ständigt ska vara i rörelse är förstås chaufförsyrket en möjlighet. Visst, dagarna kan vara sig rätt lika men man vet ändå aldrig riktigt vad som ska hända.

I dag, som inhyrd chaufför, har jag hamnat på Scanias testverksamhet med utlandskörning. Vi långtidstestar lastbilar i trafik med gods mellan fabrikerna i Södertälje och Zwolle i Holland.

Det är inte så vanligt att en fordonsansvarig ropar ”Yes!” när man ringer och säger att bilen har pajat och står vid vägkanten.

Men här händer det och om ”rätt fel” har uppstått har ingenjörerna på Berget i Södertälje fått något att fundera över.

På så sätt har Scania fått fram Euro 6-motorer i hela sitt motorprogram vilket de lär vara ensamma om bland lastbilstillverkarna.

Den riktigt stora grejen för mig, som alltså gillar gambling, är superekipagen. De 31,5 meter långa och 78 ton tunga med två trailers.

De fanns redan på sextiotalet men förbjöds vid högertrafikomläggningen. Chaufförerna som körde dem var de verkliga kungarna på vägen. Nu har det alltså återuppstått på Scanias trad.

Eftersom jag ibland bara har en mental ålder av tolv år kan jag inte annat än njuta när trailrarna slingrar där långt bakom hytten eller då man möter sig själv i rondellerna.

Vintern har varit det stora frågetecknet. Men det har faktiskt fungerat. Med nya superdäck har de tvåaxliga dragbilarna ibland till och med klarat sig bättre än de med bara en trailer. Det är som om sista trailern drar ut ekipaget och man slipper kasten när det släpper i uppförsbackarna.

Scania är en hierarkisk jätteorganisation med ett oändligt antal chefer och tusentals ingenjörer. Alla girigt bevakande just sin lilla skruv.

Som för alla stora företag är det bara de svarta siffrorna som gäller i bokföringen. Men man får vara glad att Scania finns, Stockholms sista riktiga verkstadsindustri. Och att man för enkelhetens skull, antar jag, håller sig hyfsat mycket till alla regler och avtal.

För framtiden testar man olika saker: kolonnkörning med bara några meter mellan bilarna för att spara bränsle, olika typer av drivmedel eller bilar som styr sig själva med hjälp av vägmarkeringarna.

Det finns en slags nybyggaranda. En Går det så går det-känsla som passar rätt bra för den som gillar ett organiserat kaos!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.