Att använda kateter är lite jobbigt, men nödvändigt, konstaterar lastbilschauffören Freddy Welle. ”Nu har jag förstått hur farligt det är att hålla sig”, säger han.
Close
Att använda kateter är lite jobbigt, men nödvändigt, konstaterar lastbilschauffören Freddy Welle. ”Nu har jag förstått hur farligt det är att hålla sig”, säger han.
Close
Blås inte blåsan på kisspausen

Freddy tömmer blåsan med kateter

Hälsa. När fjärrbilsföraren Freddy Welle skulle operera bort njursten upptäckte läkarna hans uttänjda urinblåsa. I dag kan han inte kissa utan tömmer sig med kateter.

Först slog Freddy Welle bakut. Ha med sig kateter i lastbilen och krångla? Nej fy fan! Men sköterskan på urologen tog honom på rätt sätt. Kan du köra ett jätteekipage klarar du att använda kateter.

– Jag testade och det var inga problem. I dag tappar jag mig tre, fyra gånger om dagen. Lite jobbigt är det, men nödvändigt om jag ska må bra. Jag går ur hytten och ställer mig lite bakom bilen.

Glömmer han får han sprängvärk i underliv och njurar. Det är bara att stanna.

Freddy Welle har kört lastbil i snart 40 år. Han hade inte märkt av några problem innan han fick njurstensanfall.

– När läkarna skulle operera bort njurstenarna upptäckte de att min blåsa rymde 1,1 liter mot normala halvlitern.

Operationen sköts upp och vården drog i gång en utredning, som utmynnade i att Freddy Welle nu får bära med sig kateter på jobb och fritid. Den ska torkas och steriliseras före och efter användning, för att undvika bakterier. Men det är inte helt lätt. Minst en gång i kvartalet får han urinvägsinfektion och behöver ta antibiotika. Dess emellan går Freddy Welle på kontroller.

Ångrar du att du slarvade med toabesöken?

–  Jag kan ju inte ångra något jag inte visste om, men nu har jag förstått hur farligt det är att hålla sig. Problemet var att jag töjt ut blåsan mer sa läkarna. Den var helt död, hade ingen kraft i sig.

På vägen sa hjärnan ifrån att det var dags. Jag tar det när jag kommer fram med godset, tänkte Freddy Welle. Men väl hos kunden ”slog hjärnan av” och han glömde kissa.

Det är lite bökigt att ställa sig i fria luften med kateter, berättar han.

– Men en får göra så gott det går. Jag säger till de yngre killarna: Häng ut den och pinka. För tjejer är det ju lite svårare.

Några stenar gick inte att operera bort och ibland får Freddy njurstensanfall, om han inte skött sig. Då biter bara morfin. Män som framhärdar att stå råder Freddy Welle:

– Sitt ner! Då slappnar dina organ av och du kan tömma blåsan ordentligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Snabbkoll
Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Miljardmissen
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Minimilöner
Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Kultur
Fattigt familjeträd. Många med så kallat enklare bakgrund har rätt oklar bild av hur släktbanden bakåt löper. Död, ”oäkta barn”, skilsmässor och sjukdom är ofta sådant som det talats tyst om. Före forskningen tappade jag bort mig bortom mormor och farmor.

Vem tror du att du är?

Familj. Släktforskningen har fått ett uppsving. Nätet och modern dna-teknik öppnar nya möjligheter. Men fortfarande ger kyrkböckerna en unik grund för att forska för den som har rötter i Sverige.

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor som har arbetat tillfälligt i Sverige har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

Psykisk ohälsa
Diagram psykisk ohälsa

Kvinnor drabbas oftare än män

Sjukskrivningar. Kvinnor blir oftare långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser än män. Och kvinnliga transportarbetare är mycket hårdare drabbade än sina manliga kollegor, visar statistik från Afa Försäkring.

Mikael Wahlberg, RSO avdelning 9 Örebro. Foto: Kamilla Kvarntorp

Stress och press även hemifrån kan påverka

Åkeri. Kvinnliga yrkesförare hör till de LO-arbetare som är mest långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser. Det finns inga självklara svar på vad det beror på och varför männen i branschen inte är lika drabbade.

Helena Stenbom har nyligen valts till lokalt skyddsombud.

Chauffören Helena gick in i väggen – två gånger

Åkeri. För sju år sedan: Lastbilschauffören Helena Stenbom satt och körde hemåt från Kopparberg mot Örebro. Plötslig började hon tappa känseln i fingrarna och tungan. Hon blev yr och visste inte vad som hände.