Att använda kateter är lite jobbigt, men nödvändigt, konstaterar lastbilschauffören Freddy Welle. ”Nu har jag förstått hur farligt det är att hålla sig”, säger han.
Close
Att använda kateter är lite jobbigt, men nödvändigt, konstaterar lastbilschauffören Freddy Welle. ”Nu har jag förstått hur farligt det är att hålla sig”, säger han.
Close
Blås inte blåsan på kisspausen

Freddy tömmer blåsan med kateter

Hälsa. När fjärrbilsföraren Freddy Welle skulle operera bort njursten upptäckte läkarna hans uttänjda urinblåsa. I dag kan han inte kissa utan tömmer sig med kateter.

Först slog Freddy Welle bakut. Ha med sig kateter i lastbilen och krångla? Nej fy fan! Men sköterskan på urologen tog honom på rätt sätt. Kan du köra ett jätteekipage klarar du att använda kateter.

– Jag testade och det var inga problem. I dag tappar jag mig tre, fyra gånger om dagen. Lite jobbigt är det, men nödvändigt om jag ska må bra. Jag går ur hytten och ställer mig lite bakom bilen.

Glömmer han får han sprängvärk i underliv och njurar. Det är bara att stanna.

Freddy Welle har kört lastbil i snart 40 år. Han hade inte märkt av några problem innan han fick njurstensanfall.

– När läkarna skulle operera bort njurstenarna upptäckte de att min blåsa rymde 1,1 liter mot normala halvlitern.

Operationen sköts upp och vården drog i gång en utredning, som utmynnade i att Freddy Welle nu får bära med sig kateter på jobb och fritid. Den ska torkas och steriliseras före och efter användning, för att undvika bakterier. Men det är inte helt lätt. Minst en gång i kvartalet får han urinvägsinfektion och behöver ta antibiotika. Dess emellan går Freddy Welle på kontroller.

Ångrar du att du slarvade med toabesöken?

–  Jag kan ju inte ångra något jag inte visste om, men nu har jag förstått hur farligt det är att hålla sig. Problemet var att jag töjt ut blåsan mer sa läkarna. Den var helt död, hade ingen kraft i sig.

På vägen sa hjärnan ifrån att det var dags. Jag tar det när jag kommer fram med godset, tänkte Freddy Welle. Men väl hos kunden ”slog hjärnan av” och han glömde kissa.

Det är lite bökigt att ställa sig i fria luften med kateter, berättar han.

– Men en får göra så gott det går. Jag säger till de yngre killarna: Häng ut den och pinka. För tjejer är det ju lite svårare.

Några stenar gick inte att operera bort och ibland får Freddy njurstensanfall, om han inte skött sig. Då biter bara morfin. Män som framhärdar att stå råder Freddy Welle:

– Sitt ner! Då slappnar dina organ av och du kan tömma blåsan ordentligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Svarta pengar
Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong AB har försett Skatteverket med underlag som visar att ”Peters” företag borde ha betalat löner i Sverige. Foto: Shutterstock

Välkommen till ”Scam trans”!

Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.

Arbetsmiljö
Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Europadomstolen
Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Drönarpilot
En vanlig arbetsdag i livet som kraftlinjeinspektör. Foto: Michael Moe

Michael inspekterar på höga höjder

Ny teknik. Drönare blir allt vanligare och kommer i framtiden att kunna användas mer och mer för olika typer av transporter. Vilka är möjligheterna, och vilka hinder finns det på vägen? Kommer vi kanske snart att kunna åka drönartaxi om persontransporter blir verklighet?

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.