Frågan ingen snackar om

Ledare. Transports medlemmar har lika betalt för olika arbete. Det är ett skämt som hörs ibland och som faktiskt rymmer ett mått av sanning.

Förbundet är i princip det enda på hela arbetsmarknaden som inte infört individuella löner – utan hållit fast i så kallade tarifflöner. Det vill säga om fack och arbetsgivare i förhandlingar kommer fram till att exempelvis chaufförslönerna ska höjas med 700 kronor, då får alla just den summan. Inte mindre. Oftast inte mer heller.

Är det rättvist? Det är ju sällan en grupp anställda utför jobbet exakt lika idogt eller snabbt. Är det då inte rimligt att arbetsgivarna och facket fördelar lönekakan olika mellan de anställda?

Frågar du Transports arbetsgivare är svaret givet. De skulle ge bort vänstra handen för att få införa individuella löner, i-löner, även för transportarbetarna. Kravet kommer i den här avtalsrörelsen också, var så säker.

På den fackliga kanten finns redan ett helt batteri av argument mot individuell lönesättning. Det är svårt, tidsödande och leder till splittring och orättvisa. Arbetsgivarna har heller aldrig kunnat leverera svar på hur de förment slöa, slitna och lata arbetstagarna förväntas reagera när de straffas med noll kronor i lönelyft.

Tar de sig i kragen? Blir de verkligen mer entusiastiska och börjar prestera bättre? Eller blir de tvärtom ännu mer uppgivna? Vad är i så fall vunnet för företagen och samhället?

I nästa års stora avtalsrörelse är de individuella lönerna, trots invändningarna, en självklarhet för 98 procent av landets arbetstagare. Systemet är cementerat på arbetsmarknaden. Ändå stökar i-lönerna till det. Kommunal kräver den här gången ett riktat lönelyft till en enda medlemsgrupp – undersköterskorna. Det handlar om i runda tal 800 kronor extra i månaden, utöver vad andra får.

Skulle Kommunal lyckas driva igenom kravet vill förbundet fördela även denna jämställdhetspott individuellt, utan någon garanti om ett lägsta påslag till alla. En del sköterskor får alltså räkna med noll kronor i lönehöjning.

Hade Kommunal gjort som Transport – det vill säga givit 800 kronor till var och en av undersköterskorna – då hade facket och arbetsgivaren kunnat skriva in hela ökningen i kollektivavtalet. Resultat hade automatiskt blivit en höjning av lägstalönen med 800 kronor! Varje ny sköterska som anställs hade också fått del av förbättringen.

Individuella löner bidrar till att minimilönerna fryser fast i botten. Det är en konsekvens som arbetsgivarna talar tyst om. Inte så märkligt förstås. I alla tider har företagen slagits för lägre ingångslöner och mer låglönekonkurrens mellan arbetare.

Det märkliga är att även fackförbunden pratar väldigt lite om i-lönernas effekt på kollektivavtalens lägstalöner. Tystnaden är extra paradoxal nu när LO pekar ut just höjda lägstalöner som en av de viktigaste fackliga uppgifterna de kommande tolv åren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.