Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson
Close
Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson
Close
Tema: Konfliktvapnet

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Tesla har en verkstad i ett industriområde i Ersboda utanför Umeå. En stor banderoll med budskapet ”Tack, det är bra” hänger där. Ett svar på IF Metalls krav på kollektivavtal.

På andra sidan om parkeringen finns en plattform av snö och fanor från IF Metall. Nedanför slänten, på andra sidan vägen står en liten byggfutt.

I den värmer sig Daniel Vänman och Richard Berglund.

– Man går in fem minuter och värmer sig, sedan ut igen, säger Daniel Vänman.

Den här dagen är det tvåsiffriga minusgrader.

Richard och Daniel står strejkvakt denna fredag eftermiddag i slutet av december, som de gjort nästan varje vecka sedan strejken utbröt. Då vi träffas några dagar innan jul är det Richards 44:e fredag. Daniel har stått några få dagar fler.

Stor uppslutning

På Teslas verkstad var uppslutningen bland de anställda störst i Sverige. En klar majoritet av de anställda gick ut i strejk, och sedan dess har fler anslutit.

Tesla har tagit in strejkbrytare, vissa är lokalt anställda, andra är influgna från andra delar av Europa.

Strejkvakterna står där för att påminna personal och kunder om att det pågår en konflikt. IF Metall vill ha kollektivavtal men Tesla vägrar.

– Överlag är det ganska okej stämning. Det går att prata. Men de som jobbar här, och framför allt de utländska strejkbrytarna som har varit här, de har ju blivit tillsagda att ”ni får inte prata med strejkvakterna”, säger Richard Berglund.

Sedan tar han upp sin mobiltelefon och visar ett filmklipp från tidigare samma vecka. Då har en av strejkbrytarna på Tesla kört snöslungan så att snön yr över Teslas strejkvakter.

IF Metalls flaggor vajar i snöhögarna utanför Tesla i Umeå. Foto: John Antonsson
IF Metalls flaggor vajar i snöhögarna utanför Tesla i Umeå. Foto: John Antonsson

Den västerbottniska snön har blivit en följetong i den arbetsmarknadskonflikt som nu är Sveriges längsta i modern tid.

– På vintrarna brukar de försöka jävlas med oss genom att styra upp en stor snöhög där vi brukar stå. Och då var vi några stycken som gick upp dit med spadar och planade av toppen och ställde våra flaggor där, säger Richard.

”Bara två negativa”

Allmänheten är det mindre konflikter med, berättar Daniel Vänman och Richard Berglund. Vissa bjuder till och med på fika och säger ”ni gör ett jävla bra jobb”.

– Under de gånger jag har stått här har det bara varit två personer som varit negativa. Det är ju sådana här som passerar förbi och inte riktigt vet vad det handlar om, utan de tycker bara liksom att: Vad är ni för jävla dumskallar som orkar hålla på, ge upp i stället.

– Och en, han sa det rent ut att jag tror inte på det här med kollektivavtal. Men det har ju visat sig att de som jobbar här har haft sämre villkor än vad till exempel Daniel har på Bilia. Det skiljde sig i lön, anställningstrygghet och tjänstepension, säger Richard Berglund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt avtal för anställda på Samhall

Samhall. Det LO-gemensamma kollektivavtalet för anställda på Samhall är nu klart. Avtalet träder i kraft den 1 oktober 2025 och gäller två år framåt. Grundlönen höjs med 990 kronor det första året och plussas på med ytterligare 904 kronor året därpå.

Transportarbetarens logga

Fortsatta strejker i Frankrike

Internationellt. 18 september: Omkring 800 000 människor beräknas delta i protester runt om i Frankrike mot planerade budgetnedskärningar. Transportarbetare, lärare och vårdpersonal har gått ut i strejk.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

HF avbryter hamnkonflikten – skrev på Transports avtal

Hamn. Den segdragna konflikten mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar har nått en lösning. Parterna tecknade nytt avtal under torsdagseftermiddagen.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.