Debatt.

Förbundets framtid sedd från Göteborg

TRANSPORTS FRAMTID

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

Vi har hittills valt att inte aktivt lägga oss i de diskussioner som förts på vår interna mejl eller i andra forum på nätet. Nu är det dock en vecka kvar till kongressen. Vi känner att det är nödvändigt att säga vår mening för att försöka hitta en lösning att ena vårt förbund. Det har varit alltför mycket smutskastning och kampanjer som skadar vårt förbund.

Vi upplever att det finns motsättningar i vårt förbund som är allvarliga och skadliga och delvis förlamar arbetet i allas vår organisation. Alla vi i förbundet har en plikt att hjälpa till med att läka ihop dessa motsättningar!

Vi är övertygade om att Markus Pettersson är ytterst lämpad att som ordförande ena förbundet och flytta fram våra positioner. Markus förstår nödvändigheten av att vi måste vara både ett förhandlande förbund och ett organiserande förbund och att dessa båda arbeten måste samspela och trampa i takt i ett allt snabbare och mer föränderligt samhälle. Vi är övertygade om att Markus kommer att överföra det strukturerade och målinriktade arbete han gjort som förbundssekreterare till arbetet som förbundsordförande.

Vår avdelning anser att det inte finns någon motsättning mellan förhandlingsverksamhet och organiseringsarbete och att båda benen är beroende av varandra. Om något av dessa ben inte fungerar så faller Transport som organisation!

Därför behövs Tommy Wreeth precis lika mycket som Markus Pettersson. Tommy Wreeth skulle bli en fantastisk avtalssekreterare, vilket han redan bevisat i årets avtalsförhandlingar. Vårt förbund måste behålla både Tommy och Markus kunskap och erfarenhet.

Utefter vår motion om att vu bör bestå av fyra ledamöter, varav en ska vara en kongressvald avtalssekreterare, skickar vi med en vädjan till enighet kring att behålla både Tommy Wreeths och Markus Petterssons erfarenhet, kontaktnät och kompetens inom vårt förbund. Vi måste ha med i våra tankar att Markus Pettersson har varit tydlig med att han enbart kandiderar till ordförandeposten.

Debatten har hittills handlat alldeles för mycket om person och motsättningar. Vi måste prata om rätt laguppställning, där vi har alla de egenskaper och kunskaper som vi behöver i ett väl fungerande vu som kan leda Transport framåt.

Vi är övertygade om att Markus Pettersson som förbundsordförande, Tommy Wreeth som avtalssekreterare, Matts Haglund, med sin erfarenhet från studieverksamheten, som en utmärkt förbundssekreterare och Anna Ryding, med sin mångåriga erfarenhet som kassör och kunskap i personalfrågor, tillsammans är ett starkt kunnigt och modernt vu och ett väl fungerande lag som vår organisation behöver.

Denna konstruktion är det rätta sättet att balansera olika kompetenser och till att fördela makten i vu. Det tillfredsställer dessutom både förhandlingsarbetet och organisationsarbetet i vårt förbund.

Detta är vårt förslag som förhoppningsvis kan bidra till att ena förbundet. Vi vädjar till alla kongressombud och alla nominerade till verkställande utskottet att försöka hitta en lösning. Ingen vinner på att vi får en hård oresonlig strid på kongressen som kan skapa stor skada för vårt förbund och som gör att vi tappar viktig kompetens.

Vi ska vara eniga och ta striden tillsammans med våra medlemmar för bättre villkor för oss arbetare!

 

Avdelning 3:s kongressombud 

(Med undantag av Mats Gahrn som sitter i valberedningen och därmed valt att inte delta i diskussionen.)

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.