Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.
Close
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.
Close
Månadens klubb

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

– Vi träffades vid skiftbyten, ringde runt och frågade om det fanns intresse för en klubb, och efter några månader bildade vi den. Det var i mars 2018.

Helena Wahlberg, vice ordförande, och Kid Lindberg, sekreterare, berättar att de fick en hel del starthjälp av Transports avdelning 19 i Västerås.

I Surahammar har företaget sin bas på Air Liquides område. Samtliga transporter utgörs av flytande gas från fabriken, ut till de nordiska länderna. Med olika skift och en hel del chaufförer som ligger ute i flera dygn är det inte så lätt att få ihop hela styrelsen. Ännu svårare att kalla till klubbmöte.

– Vi har personalmöte två gånger om året, och i samband med det kan klubben träffas, säger Helena Wahlberg. Annars blir det mycket telefon.

Under coronavåren har klubben drivit och fått igenom en egen duschkupa för chaufförerna, som tidigare har kommit in på fabriken när de behöver.

– Vi jobbar med personalfrågor, säger Helena Wahlberg. Folk ska trivas på jobbet.

Farligt gods, betyder skylten. Eller för att vara mer exakt: Argon, kyld, flytande.
Farligt gods, betyder skylten. Eller för att vara mer exakt: Argon, kyld, flytande. Foto: Lena Blomquist

På agendan står möten med ledningen fyra gånger per år. Utgångspunkten är att diskutera och försöka komma överens.

– Då luftar vi frågor från båda sidor, säger Kid Lindberg.

– Både företaget och vi i klubben arbetar för vår säkerhet, säger Helena Wahlberg.

Transportklubbens skyddsombud satte i gång att utbilda sig så fort han utsågs.

– Han har gjort en hel del när det gäller arbetsmiljön. Mest ute hos kunder som vi levererar till, säger Helena Wahlberg.

– Vi är alltid ensamma där och då måste det fungera säkert vid lossningen, förklarar Kid Lindberg.

Exempel på åtgärder: En trappa har byggts på ett lossningsställe där bilen står på vägen och tanken ligger nedanför en slänt med rullgrus. Lampor har installerats. Ett larm som reagerar när bäraren ligger still är på gång.

Helena Wahlberg och Kid Lindberg är också laddade för fackliga kurser. Om hur fler medlemmar kan rekryteras. Om sina skyldigheter gentemot arbetsgivaren. Och för att formulera bra svar på frågan om vad facket egentligen gör.

Ja, vad är viktigast med facket?

– Att stoppa arbetsgivarna från att göra som de vill, säger Helena Wahlberg. Det skulle vara vilda västern om inte facken hade funnits.

– Försäkringsbiten är också viktig, säger Kid Lindberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.