– Vi kallades bakåtsträvare och protektionister när vi sa nej till medlemskap i EU och valutaunionen. Men alla våra farhågor har besannats. Sin slutsats till trots uppmanar Transports ordförande Lars Lindgren alla medlemmar att rösta. Och försöka baxa EU-skutan i mer löntagarvänlig riktning.
Går du vilse bland EU:s institutioner? Här kommer en liten vägledning. Som medborgare i unionen har du inget demokratiskt inflytande över EU-kommissionen. Däremot har du möjlighet att rösta in ”dina” politiker i EU-parlamentet.
I länder som Rumänien och Spanien hade människor stora förhoppningar kring EU. Fast hur blev det med jobb, löner och välfärd? Och vad säger svenska politiker om unionen och dess framtid? Vi har ställt frågan till tre EU-parlamentariker.
Ägaren till åkeriet MDB Transport, Bosse Hjert, avböjer att kommentera beslutet att ersätta sina fast anställda chaufförer med inhyrda förare från ett bemanningsbolag.
Krönika.
På ön Möja i Stockholms skärgård fanns det en gång en socialist. Det är länge sedan han gick bort, men alla kände till honom och alla vet under vilken gravsten han vilar på kyrkogården. Bland självägande småbrukare och fiskare var knappast gemensamt ägande någon populär idé, även om man hjälptes åt och ofta delade på redskapen. Nu har dock något förändrats.
Debatt.
Utlåtandet att det inte finns ny teknik som skulle kunna ersätta dagens bensin och diesellastbilar känns ytterst märkligt. Tekniken är det minsta problemet, det handlar om ambitionen och politiska beslut. Det skriver Ulf Jarnefjord, regionalt skyddsombud på Transports avdelning 3 (Göteborg), i en replik på Transports remissvar till ”Fossilfrihet på väg” (SOU 2013:84)
Ledare.
Om ett par dagar har drygt sju miljoner röstberättigade invånare i Sverige chansen att påverka politiken i EU. Den som behöver fler argument för sitt ställningstagande kan med fördel leta upp Vetenskapens värld som Sveriges Television sände den 12 maj. Det timslånga avsnittet handlade om klyftorna i Sverige. Om de radikalt ökade skillnaderna i inkomst, hälsa och livslängd.
För att komma till rätta med miljöproblemen och ställa om till en fossilfri fordonstrafik krävs stora förändringar. En transportnäring som i dag präglas av kaos, kortsiktighet och alltför låga priser, kan inte sänka utsläppen så mycket som det krävs. Åkerinäringen bör åläggas ett klimatansvar. Det menar Transport i sitt remissvar till den statliga utredningen ”Fossilfrihet på väg”.