Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.
Close
På Transports kongress 2022 behandlade 208 ombud över 200 motioner. Kongressombuden väljs av avdelningarna, antalet ombud beror på antalet medlemmar i avdelningen.
Close

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Mellan 2005 och 2020 fördubblades andelen utlandsfödda medlemmar i Transport, från 10 procent till 21 procent.

Transports förbundsstyrelse består av 13 personer. Förbundsrådet, högsta beslutande organ mellan kongresserna, har utöver styrelsen 25 ledamöter. Av dessa 38 är ett par födda i ett annat nordiskt land.

Robert Savela. Foto: Pernilla Ahlsén
Robert Savela. Foto: Pernilla Ahlsén

När Transportarbetaren skrev om representation i januari 2015 hade bara en i förbundsrådet utomnordisk bakgrund: Robert Savela, då ordförande för Transports avdelning 26 Norrbotten, i dag regionalt skyddsombud på avdelningen.

Då uttryckte Savela att det var förvånande lågt: ”Då är vi ju inte representativa om man tittar på hur medlemskåren ser ut. Det är något som vi kan bli bättre på.”

Hårdare samhällsklimat

På frågan om han i dag är överraskad att det inte hänt mer under de gångna tio åren svarar han både ja och nej. Ett hårdare samhällsklimat, med råare påhopp inte minst i sociala medier, kan spela in, menar Savela. Dåligt bemötande, som han sett drabba kvinnor, riskerar att få förtroendevalda att hoppa av eller kliva åt sidan.

– Jag tycker vi borde ha fått in fler med utländsk härkomst i ledande positioner. Vi har ett stort jobb framför oss, säger han.

– Vi måste ge nya förtroendevalda det stöd de behöver för att känna sig trygga och inte motarbetade, gör vi det jobbet kommer det också leda till framstående positioner.

Förbundsrådet är Transports högsta beslutande organ mellan kongresserna, som hålls vart femte år. Här är rådet samlat för möte i november 2024. Foto: Emil Flisbäck
Förbundsrådet är Transports högsta beslutande organ mellan kongresserna, som hålls vart femte år. Här är rådet samlat för möte i november 2024. Foto: Emil Flisbäck

Ingen enkel lösning

Någon enkel lösning på hur har han inte. Men framhåller att hela fackföreningsrörelsens värdegrund vilar på tanken om allas lika värde – och allas möjlighet att komma till tals.

Robert Savela tror fortfarande att egna erfarenheter av att ha utomeuropeisk bakgrund ger en djupare förståelse för de problem den med utländsk härkomst, särskilt utomeuropeisk, kan möta. Erfarenheter som gagnar hela organisationen. Själv är han adopterad, kom från Colombia som liten. Har på ett annat sätt mött smygrasism ute i samhället, tal om blattar, hört om ”låtsasföräldrar”– erfarenheter den som kommer från en ”helsvensk, vit familj” inte har, även om de delar värderingar.

Förändring tar tid

Ombudsman Kent Christensen på avdelning 88 Dalarna sitter i förbundsrådet och har också suttit i valberedningen inför kongresserna 2017 och 2022.

Kent Christensen
Kent Christensen. Foto: Privat

Han ser det som viktigt att ledningen representerar medlemskåren, även när det gäller utlandsfödda, men betonar att förändring tar tid.

– I arbetet i valberedningen på förbundsnivå är vi bundna till att styrelsen ska vara representativ yrkesmässigt och geografiskt. Om vi ska framåt är vi tvungna att titta på kompetens, säger Kent Christensen.

– Inom vissa avtalsområden är den låga organisationsgraden ett stort problem, som taxi, tidningsbud och cykelbud. Det vore bra att få in folk från de grupperna i förbundsstyrelsen och då kan det lika gärna vara en svensk.

Lång resa från start till topp

Att han själv är född i ett annat land (Danmark) spelar Kent Christensen ned i sammanhanget. Det är knappast danskar, eller ens personer från Västeuropa, som avses i diskussioner om ”invandrarproblem” med mer eller mindre främlingsfientliga toner.

Christensen påpekar dock att det för alla, oavsett kön eller ursprung, vanligen är en lång resa från den första utbildningen, Startpunkten, tills det blir aktuellt att få förtroendeuppdrag på hög nivå. Upp till tio år.

Kvinnlig ”överrepresentation”

Förändring över tid syns i dag när det gäller kvinnlig representation, både på arbetsplatser och avdelningsnivå. Och i viss mån också representation av utlandsfödda medlemmar.

Faktum är att det sedan några år är en viss kvinnlig ”överrepresentation” bland de förtroendevalda:

Vid utgången av 2021 var andelen yrkesverksamma medlemmar 22 procent, och andelen förtroendevalda som är kvinnor 28 procent.

Viktigt med representativ ledning

Lars Mikaelsson. Foto: Martin Hörner Kloo
Lars Mikaelsson. Foto: Martin Hörner Kloo

Lars Mikaelsson är förbundssekreterare och Transport vice ordförande. Han är även den huvudansvarige för förbundets organiseringsenhet. Också han betonar vikten av att ledningen är representativ för medlemmarna.

– Vi jobbar jättehårt för fler förtroendevalda ute på arbetsplatserna. Förtroendevalda som till exempel Transportombud, som sedan kan ta sig längre upp i pyramiden. Det kommer att ta tid, men det är den vägen det måste gå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 februari, 2025

    Kompetens och kunskap om det man skall göra och utföra på sitt arbete borde alltid vara det som avgör vem som arbetar med vad i vårt samhälle.Jag är så trött på detta med kvotering och annat för att främja mångfald.För min del får det gärna vara enbart kvinnor eller enbart vara utlandsfödda som värnar om medlemmarnas löner och rättigheter på arbetsplatserna runt om i vårt land om de är bäst lämpade för detta.Givetvis är det bra att uppmuntra människor i olika åldrar med olika bakgrund att arbeta fackligt och ledade poster i fackföreningar borde vara tidsbegränsade så att det inte är samma individer som är de som är högst bestämmande i årtionden för det är verkligen inte bra för medlemmarna i fackföreningarna.Facken måste våga tänka i nya banor för att hela tiden kunna attrahera nya individer att engagera sig fackligt.

Lästips:

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.