Ett självspelande piano

Krönika. Allt är inte vad det synes vara: Det går till exempel järnvägsräls mellan Stockholm och Göteborg. På den går det tåg; godståg och persontåg. Tanken med detta är naturligtvis att gods och människor ska kunna transporteras så snabbt och billigt som det är möjligt mellan städerna… FEL! Så är det inte!

Numera är anledningen till att det går tåg mellan Stockholm och Göteborg att ett antal bolag, placerade runt hela jordklotet, ska tjäna så mycket pengar som möjligt.

Resultatet? Att inget fungerar. Ingen sköter sig, varken entreprenörerna som har hand om rälsen eller de som kör tågen. De som ansvarar för rälsen har beting och vill helst ha arbetsfria inkomster. Ungefär som när man auktionerade ut barn från fattighusen förr i världen. Den som tog minst betalt fick barnen.

För entreprenörerna gäller det att blunda med öppna ögon inför trasiga växlar, sliten räls och hängande kontaktledningar.

Så nu går bolagen med vinst. Men hela järnvägsnätet håller på att braka ihop i en jättelik infarkt. Enligt experterna är det inte frågan om den stora kraschen kommer, utan när.

Skolan är till för att alla ska få en likvärdig utbildning, att alla ska kunna studera till det de vill bli och finner sig bäst lämpade för, tror nog de flesta…

FEL igen!

Dagens skola är till stor del till för att skapa vinster åt ett antal privata intressenter. Det sker genom att skilja ut de högpresterande eleverna från resten. Då ökar intresset och elevtillströmningen till de skolorna. Samtidigt går det att sätta undan pengar i så kallade räntesnurror (man lånar av sig själv till ockerräntor) på behagligt skattefria platser som Caymanöarna eller Bahamas.

Resultatet är en ekonomiskt, klassmässigt och ibland religiöst segregerad skola där kommunerna får gå in och ta hand om de resurssvagaste eleverna. Och där den allmänna kunskapsnivån sjunker som en sten enligt alla tillgängliga undersökningar.

Det sorgligaste av allt är att bolagiseringarna och privatiseringarna har beslutats av hela riksdagen med undantag av Vänsterpartiet. Inte minst under socialdemokraten Björn Rosengrens tid som näringsminister. Att återföra de bortslumpade tillgångarna till allmän egendom är därför inte så lätt, ens under en rödgrön regering.

Ett annat problem är att hundratusentals människor nu jobbar inom privata företag som tidigare var gemensamt ägda. Dessa måste först få sägas upp innan de kan återanställas hos statliga och kommunala bolag. Och sparken vill ju ingen ha, även om det bara är för att byta företag.

Politiskt mod är alltså vad som krävs nu när politikernas försök att leka affär och privatisera allt från Apoteksbolaget till järnvägsunderhållet har gått över styr, och alla vill smita undan kostnader och ansvar.

Dansen kring guldkalven går som till ett självspelande piano. Frågan är bara hur länge vi orkar dansa?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.