Ett ord som väckte anstöt

Ledare. Förra månaden skrev vi om bilvårdsanläggningar i Karlskoga. I en mening beskrev jag hur några "mörkhyade män smyger undan" när facket kommer på oanmält besök på en icke namngiven biltvätt. Formuleringen och ordet mörkhyade har väckt kritik, framför allt från fackligt aktiva.

Syftet med ordvalet var inte att peka ut några personer som kriminella eller klandervärda. Tvärtom var själva utgångspunkten att det finns belägg för att bidragsanställda, papperslösa och folk med invandrarbakgrund utnyttjas hänsynslöst just i den här branschen. De får ofta osäkra påhugg, låg svart lön och arbetsmiljön är inte sällan undermålig.

Jag ville med min beskrivning visa att jag på den här biltvätten troligen mötte sådana personer. Människor som jag, mot bakgrund av deras agerande och utseende, bedömde ligger i farozonen för att bli utnyttjade av en arbetsgivare som inte ens ville tillstå att han hade personal anställd.

Det var arbetsgivaren jag ville åt, inte personalen.

Man kan möjligen tycka att ordet mörkhyad inte ska användas i något medialt sammanhang. Inte ens om man skildrar människors utsatthet. I så fall har jag trampat i samma fälla som bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet som nyligen rapporterade om Stockholms central där maskerade ligister jagade ”mörkhyade” personer genom stationsbyggnaden.

Den stora gruppen av nytillkomna människor i Sverige kommer att vara ett hett debattämne. Länge. Inte minst handlar det om arbetsgivarnas oblyga krav på sänkta löner, som motiveras med att utbudet av arbetskraft ökat kraftigt.

För den som vill studera effekterna av sådana åtgärder finns redan fullskaleexperiment. Ett är taxi. Där har bristen på fungerande minimilöner skapat ett haveri med överetablering, orimligt långa arbetstider, usel timförtjänst och tricksande med lönebidrag och nystartsjobb.

Vältaliga företrädare för Svenskt Näringsliv hävdar att sänkta ingångslöner inte kommer att leda till generella lönesänkningar.

Ursäkta om jag skrattar.

LO och Svenskt Näringsliv formerar sig nu som bäst inför avtalsrörelsen. Det är lätt att glömma att tiotusentals transportarbetare över huvud taget inte har kollektivavtal på sina arbetsplatser.

Många vet inte att de då går miste om stora pensionspengar. En lastbilschaufför som tjänar 300 000 kronor om året får varje månad 1 125 kronor inbetalt på sitt eget tjänstepensionskonto. Förutsatt att det finns avtal alltså.

Ett avtal som bygger helt på att det finns en stark fackförening. Inte som i taxi där majoriteten av förarna är oorganiserade.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.