Ett fack i frontlinjen

Ledare. En dag för ett tiotal år sedan käkade vi tårta på förbundskontoret. För första gången i historien hade Svenska Transportarbetareförbundet nått över 74 000 medlemmar. Där här var under en tid när fackligt medlemskap fortfarande var en självklarhet för en stor majoritet av löntagarna. Man gick med av övertygelse, av plikt eller för att farsan eller morsan sagt åt en att göra det.

För Transport pekade kurvan uppåt. Långsamt, men stadigt. Därav tårtan. Efter riksdagsvalet 2006 bröts trenden. Sluga taktiker i den borgerliga alliansen hade kommit på ett raffinerat sätt att minska anslutningsgraden till fackförbunden, och därigenom fackets inflytande. Som många säkert minns hette receptet chockhöjd a-kasseavgift.

Fast i sanningens namn hade många fackförbund fått känna av vikande medlemssiffror redan innan. Omstruktureringar och politiska beslut ledde till förlorade jobb inom industri och offentlig sektor. Ökat välstånd och en individualiseringskultur i samhället gjorde parallellt att fler ifrågasatte nyttan av fackavgiften.

För facket blev det en kalldusch. Plötsligt var det nödvändigt att tänka nytt. Eller snarare att backa bandet och börja om. Med agitation, mobilisering, organisering. Som för 100 år sedan.

Transport är faktiskt ett av de förbund som satsar allra mest på just detta. Förbundet har i dag anställt ett tiotal unga ”organizers” som på heltid är ute på arbetsplatserna och värvar och bygger upp facklig verksamhet från grunden.

Ett nytt medlemscenter har nyligen invigts på förbundskontoret. Fem personer sitter i små glasbås med utsikt över LO-borgen. Deras uppgift är att värva, men också att ringa upp medlemmar som söker utträde ur facket.

Jag förirrade mig in på medlemscentret härom dagen – trött och ganska sliten. Jag möttes av nyfikna, entusiastiska blickar. En sorts nybyggaranda. En av tjejerna i gruppen hade den här dagen haft 43 medlemmar på sin ring-lista. Alla tänkte gå ur facket.

Efter ett personligt samtal om fackets roll i samhället, om försäkringarna och kollektivavtalens betydelse för löner och pensioner hade 40 av de 43 personerna bestämt sig för att vara kvar i Transport.

Lite tafatt undrade jag om det inte var jobbigt att ringa så många människor hela dagarna. Tvärtom, sa en av de andra tjejerna spontant: ”Jag blir pigg av alla samtal med medlemmarna!”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.