En upp och nervänd värld

Krönika. Det händer mycket märkligt här i världen. En chaufförskollega berättade att han träffade på en rumänsk chaufför strax efter stängning vid ett lager utanför Stockholm. Det var storhelg och fyra dagar innan lagret öppnade igen. Rumänen var förtvivlad och slog ut med armarna: ”No food, no money, no water!” En chef på företaget som var på väg till sin bil hörde mannens klagan. Han förbarmade sig och lovade honom skjuts till en affär. Där skulle han få allt han behövde för att klara helgen.

En annan erfarenhet av samma slag gjorde ett par goda vänner till mig som har bokförlag. De väntade en transport med böcker från ett tryckeri. När den dök upp var det inte med den vanliga distributionsbilen från DHL med bakgavellyft.
I stället svängde ett utlandsreggat dragbilsekipage in på gårdsplanen.

Ur hytten hoppade en magerlagd chaufför med trasiga kläder. Något språk i vår språksfär kunde han inte, men så mycket stod klart som att han var mycket hungrig.

Handlossning av bokpallarna var vad som gällde, men först måste de ge den nödställde något att äta.

Man blir förvånad, irriterad och förbannad och man frågar sig varför folk jobbar när de inte får betalt? Till slut får man lust att bara skratta åt eländet. Som under vinterns snöstormar då alltför många av dessa billiga transporter hamnade i dikena. Då skämtade någon rått om att det borde finnas en lastbilsolympiad med grenarna: ”hopp med tungt boggisläp” och  ”räckesvallning”.

Extra märklig blir situationen då det råder stor brist på chaufförer. Jag vet flera svenska åkerier som har bilar stående just nu. Och den internationella handeln skulle inte kunna fortgå utan, åtminstone en del, av chaufförerna från ”Långtbortistan”.

Så, var gick det fel? I en fungerande marknad är det tillgång och efterfrågan som styr och då borde alla kunna få rimliga villkor i dagsläget.

Sanningen har uppdagats i en undersökning av olaga inrikestrafik i Sverige, av Henrik Sternberg vid Lunds universitet och Transport. Där visade det sig att mer än hälften av alla utlandsregistrerade bilar i landet kör olagliga inrikestransporter. Detta godtar de stora speditörerna och erbjuder dessutom ersättningar som inte ens täcker kostnaden för dieseln.

Kanske är det dags för oss inom transportbranschen att inse att många i samhället bara ser oss som ett onödigt ont.

I stället för att skratta åt folk från andra länder som står stilla i veckor på parkeringarna borde vi förstå att de, liksom vi, är delar i ett sjukt industrisystem. Ett system där det inte spelar någon roll ifall chaufförer hungrar, bara det går att få en hylsnyckelsats tre kronor billigare hos Clas Ohlson.

Industrin och handeln gör allt för att bortse från att transporter är en del av en varas pris. Detta måste vi ändra på!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.