En sommarresa genom Sverige

Krönika. Den här sommaren hade sämsta vädret ever… Därför blev det bilsemester i några dagar. Att låna pengar för en resa till Malaga eller Menorca var inget alternativ. Hustrun och jag körde norrut, för vad spelar det för roll vart man åker i regnet?

Vi började med att besöka en av mina arbetskamrater på en liten ö i en sjö utanför Sandviken. Det blev grillfest i duggregnet under ett gigantiskt parasoll. Trevligt och gott och lite senare gick vi in för att titta närmare på barskåpet.

En av oss råkade dock hälla upp 80-procentig Strohrom utan att reflektera över vad Colaflaskan på bordet skulle vara till. Efter hickande och rapande en stund blev det nödvändigt att gå och lägga sig, med ett ben utanför sängen…

Nästa dag sken solen (!) då vi lämnade den svenskaste av alla sommarstugeöar.

Jädraås ligger inte långt från ”prins” Daniels Ockelbo. Men vi hade intressantare saker att fundera på i den lilla skogsbyn, där resterna fanns kvar av en smalspårig skogsbana som gått ut till kusten.

Det märkliga var att mitt bland tallarna i ödemarken låg stora lok och vagnverkstäder. Varför?

Förklaringen fanns några hundra meter därifrån. En nedlagd masugn hade försett verkstäderna med järn till att producera hundratals järnvägsvagnar. Där kan man tala om närproducerat! Som så mycket annat norrut var alltihop nedlagt. Bara ett museitåg körde några kilometer in i skogen.

Vi reste vidare ut mot kusten. Hudiksvall har jag kört förbi många gånger men aldrig sett själva staden. Den visade sig till stor del bestå av små färgglada trähus, som man tydligen glömt riva för att ge plats åt någon Lidl-lada.

Under hela resan gällde: köra tre mil – stanna vid loppis, köra fyra mil – stanna vid loppis, köra sex mil – stanna vid två loppisar, och så vidare.

Jag är ointresserad av gammalt pryttel. Men hustrun scannade snabbt av uthusen, garagen och ladorna och handlade faktiskt rätt måttfullt; endast baksätet blev fyllt med fynd.

Ljusdal är en liten sovande ort. Här som överallt annars vilar arbetslösheten tung efter nedlagda industrier. Men det var god mat på järnvägsrestaurangen och stadshotellet var skönt bedagat i rosa med mjukt säckiga sängar.

Och vad göra med sin älskade i ett kalt hotellrum i en småstad? Där utsikten är en järnvägsstation och en trave timmer med Ljusnan i bakgrunden. Jag tyckte i alla fall att det blev rätt romantiskt, om någon frågar mig.

Nästa dag; fler loppisar och sedan över ändlösa myrar till Orsa, som verkade skittrist. Mora var lite bättre med ännu ett kalt hotellrum…

Via Leksand körde vi till Enköping, kyrkogården och farsans grav. Men fastän klockan var tolv på natten när vi kom dit, dök ingen upp.

Tillbaka i vardagen i Stockholm, läste jag i Svenska Dagbladet att svenskarna är världens näst mest belånade folk. 293 procent av BNP har vi lånat upp till konsumtion och bostäder. Bara Japan är värre.

Hustrun och jag äger en del, men har inte så mycket skulder. Så loppisfynd är kanske inte så dumma ändå?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.