Dzień dobry kollega! Ett gäng chaufförer satt på ett lastbilsfik.

Krönika. – Jo, det är sant. Han lejde in en östchaufför att köra åt sig medan han stannade hemma och pillade sig i naveln. Tiotusen i månaden gav han bulgaren och tog hand om resten av lönen själv. Det gick bra ända tills hans åkare skulle ut och köra en dag. Då upptäckte han att det var fel snubbe i bilen och att denne inte kunde ett ord svenska. Vilket liv det blev!

Den här typen av föga politiskt korrekta historier kan man höra lite här och var. Så hedrande är de väl inte. Men ibland svallar känslorna när man inser att det inte längre är sextio procent utländska lastbilar på E4:an, utan minst åttio. De flesta är registrerade i de baltiska staterna, så om cabotagereglerna följs måste vi ha en gigantisk handel med just de länderna. Det tror jag inte att vi har.

I stället är det nog så att de och många andra åkerier från forna öststater blåser oss på miljarder i skatteintäkter, dumpar lönerna, ställer till olyckor och kör olaglig inrikestrafik. Allt enligt våra inhemska fördomar, som dock ideligen bekräftas i polisrapporter, akademiska avhandlingar, tidningsartiklar och tv-program.

Det är helt uppenbart för alla, utom ett antal moderata riksdagsmän och en och annan vilsen sosse, att de öppna gränserna kommit alldeles för tidigt. Och att vårt ekonomiska system inte klarar av anhopningen av utländsk svart arbetskraft, dieseltjuvar och maffia.

Frihandel är nog bra, men ingen verkar ha tänkt på samhällsekonomin. Och nu har läget blivit akut då alltför lite skatt kommer in. Cirka sjuttio miljarder fattas totalt, enligt Skatteverket, på grund av svartarbete. Samtidigt behöver försvaret, skolan, sjukvården och ”you name it” byggas ut.

Jag har dock inte blivit nationalist eller Sverigedemokrat. Jag tror tvärtom att invandringen på sikt ger betydligt mer än den kostar, och att gränserna skulle kunna öppnas än mer så småningom. Men det förutsätter att alla som är här, även de som arbetar tillfälligt, hjälper till och deltar i samhällsbygget. Exempelvis genom att betala skatt.

Om man inte vågar tala om detta, vilket man genomgående vägrar inom politiken, så spelar man de främlingsfientliga krafterna i händerna.

Ute på vägen är det nu så att jag helt tröttnat på de där skitiga vraken till lastbilar, som kör om i hundratio och svänger in tre centimeter framför vindrutan. Förr hjälpte jag gärna chaufförer, oavsett varifrån de kom, med alltifrån starthjälp till att visa vägen. Nu har jag inte någon lust med det längre.

Det är sorgligt att det har blivit så, oss arbetare emellan. Jag minns en polack som kom fram till mig på Tibnor i Köping för några år sedan, långt innan dagens låglöneinferno brutit ut.

– Dzień dobry (god morgon) kollega! Sa han, tog i hand och förklarade på något språk att han hade blivit av med sina spännband i Ryssland. Jag rotade fram några av mina ur hyttskåpet och gav honom.

När jag lastat och skulle svänga ut genom grinden kom han springande med en kasse öl i handen. Jag tog emot den och tackade.

Den gången var det samarbete på hög internationell nivå!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.