Dogm styr allt

Ledare. En sen kväll satt jag med när en av Transports förhandlingsdelegationer tog sig an det senaste avtalsbudet från medlarna. Förslaget gällde den här gången renhållningsområdet. Sopgubbarna.

Diskussionerna genomfördes som ”video-konferens”. Det vill säga ombud från olika delar av landet satt framför små kameror och tv-skärmar.

En av representanterna, en stridbar miljöarbetare, begärde ordet. Han berättade om en nära vän som är fackligt aktiv i IF Metall.

Vännen har precis suttit i löneförhandlingar med industriföretaget där han jobbar. Redan nu, bara några veckor efter IF Metalls avtalsuppgörelse med industrin, hade den lokala Metallklubben förhandlat sig till dubbelt så höga löneökningar som förbundet centralt gjort upp om med motparten.

Det kallas löneglidning och är förstås positivt för arbetstagarna.

Fast det finns ett problem.

IF Metall och de andra industrifacken i LO har axlat en roll som stenhård ordningsman i klassen. Med benäget bistånd av staten, Svenskt Näringsliv och en konservativ ekonomkår har industrifacken år efter år gått i bräschen och satt ”märket”. Alltså ett tak för löneökningarna på hela den svenska arbetsmarknaden.

Motivet som anges är att lönerna i Sverige inte får skena i väg mer än i våra viktigaste konkurrentländer, med höjd inflation som befarad biverkning.

Man kan ifrågasätta själva utgångspunkten. Men det mest anmärkningsvärda är ändå att industrifacken fortsätter förhandla fram avtal med låga lönelyft som blir starkt normerande för andra. Samtidigt som de själva omedelbart springer till sina företag och plockar ut extrapengar.

Transport är ett av flera LO-förbund där löneglidningen är obefintlig eller mycket liten. Hur ska Transport agera för att medlemmarnas löner inte ska halka efter ännu mer, jämfört med exempelvis Byggnads och Pappers?

Under lång tid har Transports ledning argumenterat för ökad solidaritet i LO-familjen. Ett återkommande krav har varit att industrifacken på ett annat sätt än hittills måste respektera de gemensamma avtalskrav som förbunden faktiskt enas om att driva i den så kallade samordningen.

Det finns röster som ifrågasätter den rådande märkes-dogmen och industrins löneledande roll. Men de är inte särskilt många.

För Transport väntar knepiga beslut. Ska förbundet fortsätta ställa upp på LO-samordningen? Spelar det någon roll om Transport ställer sig utanför, så länge Svenskt Näringsliv är mer centraliserat än gamla Sovjetunionen?

Den där kvällen när avtalsdelegationen brottades med medlarbudet pekade den stridbare miljöarbetaren ut en alternativ väg: ”Vi måste helt enkelt hitta sätt att skapa löneglidning även i våra branscher.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.