Att köra mjölkbil är Ebbas tredje jobb. I framtiden vill hon gärna ha ett eget åkeri. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Att köra mjölkbil är Ebbas tredje jobb. I framtiden vill hon gärna ha ett eget åkeri.
Close
Månadens medlem

”Det här är ett riktigt mysjobb”

Åkeri. Ebba Nyberg är 23 år och har redan sitt drömjobb – att köra mjölkbil för Arla. Allra bäst är det så här års när korna har släppts ut på bete och sommarkvällarna är ljusa och ljumma.

Vägen slingrar sig fram genom det försommargröna landskapet. På ängarna betar kor och rapsfälten är alldeles gula. Ebba Nyberg njuter av utsikten från hytten när hon kör mellan bondgårdarna i Sörmland för att hämta mjölk.

– Gårdarna ligger så fint här ute, säger hon.

Fyra gårdar ska hon till i kväll, innan hon har fyllt tanken och det är dags att köra upp till mejeriet.

Ebba växte upp på landet och trivs där. Foto: Pernilla Ahlsén
Ebba växte upp på landet och trivs där. Foto: Pernilla Ahlsén

– Jag varierar mellan två rutter. Varannan kväll kör jag ekomjölk till Stockholm och varannan kväll hämtar jag vanlig mjölk som ska till mejeriet i Vimmerby eller Linköping, säger hon.

Att köra lastbil ligger i släkten. Både Ebbas farfar och pappa har lastbilskörkort.

Ebba tyckte att det lät som ett spännande yrke och lockades av att man kan jobba med så många olika saker inom transport. Hon gick transportprogrammet på gymnasiet och hade fast jobb som betongbilschaufför redan innan hon tog studenten. Sedan körde hon dumper och hjullastare i Aitikgruvan i Gällivare i ett halvår innan hon fick sitt nuvarande jobb för två och ett halvt år sedan.

– Det är helt underbart, jag vill aldrig sluta, säger hon.

Vad är det bästa med jobbet?

– Jag vill säga ALLT. Bönderna och kollegorna är så himla trevliga och det är så härligt att åka runt mellan alla vackra gårdar. Särskilt så här års när det är ljust så sent. Det är fantastiskt att se både solnedgång och soluppgång. Det är aldrig stressigt heller, för vi har ofta en timmes marginal innan vi ska lämna över bilen. Det här är ett riktigt mysjobb.

Arbetstiderna är också ett plus. Ebba älskar att jobba natt och trivs med att arbeta sju nätter och ha ledigt i sju.

– Det blir som semester varannan vecka, säger hon.

– Och så har jag en bra chef som verkligen bryr sig om oss. Jag skulle inte vilja ändra något. Det enda dåliga jag kan komma på är att det ibland är halt på vägarna på vintern.

Att köra lastbil ligger i släkten. Både Ebbas farfar och pappa har lastbilskörkort. Foto: Pernilla Ahlsén
Att köra lastbil ligger i släkten. Både Ebbas farfar och pappa har lastbilskörkort. Foto: Pernilla Ahlsén

Ebba växte själv upp på landet utanför Katrineholm och hennes morbröder är mjölkbönder. Nu bor hon i lägenhet i Katrineholm, men drömmer om att flytta ut på landet igen i framtiden.

En annan dröm är att ha ett eget åkeri som det hon jobbar på.

– Jag vill gärna driva eget och det här känns som ett tryggt alternativ. Vad som än händer så måste bönderna alltid få sin mjölk hämtad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bakom skannern. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Frendomackens bästsäljare är snus och korv. Foto: John Antonsson

Tommy tecknar bok om macken

Mötet. Han har fått Aftonbladets litteraturpris för sina vänstersatiriska serieböcker om det moderna arbetslivet. Nu jobbar Tommy Sundvall på en bok om macken i Lunde, Kramfors.

Kulturintervju
Ahmed Alneaimi har varit undersköterska sedan 1995. Han jobbar på ett demensboende i Malmö. Nils-Petter Löfstedt / Stavro Filmproduktion

Med kameran riktad mot de som tar hand om oss

Dokumentärfilm. Hur värderas arbetet som går ut på att ta hand om andra människor? Det är den centrala frågan Nils Petter Löfstedt ställer i sin film Det omätbara.

Arbetsmiljö: Hudproblem
Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften. Foto: Maria Lund

Livet i luften – en utmaning för huden

Kabinpersonal. Livet i luften utmanar hudens status. En dränerande cocktail av nattflygningar, stress och arbete genom tidszoner fick flygvärdinnan Lee Ljungbergs hud att slå bakut.