Att köra mjölkbil är Ebbas tredje jobb. I framtiden vill hon gärna ha ett eget åkeri. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Att köra mjölkbil är Ebbas tredje jobb. I framtiden vill hon gärna ha ett eget åkeri.
Close
Månadens medlem

”Det här är ett riktigt mysjobb”

Åkeri. Ebba Nyberg är 23 år och har redan sitt drömjobb – att köra mjölkbil för Arla. Allra bäst är det så här års när korna har släppts ut på bete och sommarkvällarna är ljusa och ljumma.

Vägen slingrar sig fram genom det försommargröna landskapet. På ängarna betar kor och rapsfälten är alldeles gula. Ebba Nyberg njuter av utsikten från hytten när hon kör mellan bondgårdarna i Sörmland för att hämta mjölk.

– Gårdarna ligger så fint här ute, säger hon.

Fyra gårdar ska hon till i kväll, innan hon har fyllt tanken och det är dags att köra upp till mejeriet.

Ebba växte upp på landet och trivs där. Foto: Pernilla Ahlsén
Ebba växte upp på landet och trivs där. Foto: Pernilla Ahlsén

– Jag varierar mellan två rutter. Varannan kväll kör jag ekomjölk till Stockholm och varannan kväll hämtar jag vanlig mjölk som ska till mejeriet i Vimmerby eller Linköping, säger hon.

Att köra lastbil ligger i släkten. Både Ebbas farfar och pappa har lastbilskörkort.

Ebba tyckte att det lät som ett spännande yrke och lockades av att man kan jobba med så många olika saker inom transport. Hon gick transportprogrammet på gymnasiet och hade fast jobb som betongbilschaufför redan innan hon tog studenten. Sedan körde hon dumper och hjullastare i Aitikgruvan i Gällivare i ett halvår innan hon fick sitt nuvarande jobb för två och ett halvt år sedan.

– Det är helt underbart, jag vill aldrig sluta, säger hon.

Vad är det bästa med jobbet?

– Jag vill säga ALLT. Bönderna och kollegorna är så himla trevliga och det är så härligt att åka runt mellan alla vackra gårdar. Särskilt så här års när det är ljust så sent. Det är fantastiskt att se både solnedgång och soluppgång. Det är aldrig stressigt heller, för vi har ofta en timmes marginal innan vi ska lämna över bilen. Det här är ett riktigt mysjobb.

Arbetstiderna är också ett plus. Ebba älskar att jobba natt och trivs med att arbeta sju nätter och ha ledigt i sju.

– Det blir som semester varannan vecka, säger hon.

– Och så har jag en bra chef som verkligen bryr sig om oss. Jag skulle inte vilja ändra något. Det enda dåliga jag kan komma på är att det ibland är halt på vägarna på vintern.

Att köra lastbil ligger i släkten. Både Ebbas farfar och pappa har lastbilskörkort. Foto: Pernilla Ahlsén
Att köra lastbil ligger i släkten. Både Ebbas farfar och pappa har lastbilskörkort. Foto: Pernilla Ahlsén

Ebba växte själv upp på landet utanför Katrineholm och hennes morbröder är mjölkbönder. Nu bor hon i lägenhet i Katrineholm, men drömmer om att flytta ut på landet igen i framtiden.

En annan dröm är att ha ett eget åkeri som det hon jobbar på.

– Jag vill gärna driva eget och det här känns som ett tryggt alternativ. Vad som än händer så måste bönderna alltid få sin mjölk hämtad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Davids krönika. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.