ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Det är inte över än…

Ordförandeord. Vi har påbörjat 2021 och fortfarande biter sig pandemin envist kvar i samhället. Förhoppningsvis tar vaccineringen fart och jag gillar att LO kräver att våra medlemmar ska prioriteras i vaccineringen, då väldigt få arbetare inom såväl Transport som övriga LO har möjlighet att jobba hemifrån.

Det är snarare så att vårt förbunds yrkesgrupper bär upp stommen till samhällets funktioner på olika sätt. Likadant är det bland många andra medlemmar i LO-förbunden. En eloge till alla er som ”gör jobbet” så att samhället fungerar.

Las-frågan

Gällande las-frågan så har vi nyligen haft en diskussion i LO-styrelsen. Vi kunde tillsammans konstatera att stadgekravet på inhämtande av yttrande från LO-styrelsen inte iakttogs på ett korrekt sätt, innan IF Metall och Kommunal anslöt sig till avtalet mellan PTK och Svenskt Näringsliv.

LO-styrelsen är nu fokuserad på hur förbunden ska kunna bli starkare tillsammans och hur LO kan stärkas i framtiden. Processen påbörjas omgående och jag hoppas att den på sikt leder till en bättre och tydligare sammanhållning. Det gäller både inför, under och efter viktiga beslut och förhandlingar. Så att vi aldrig hamnar i detta läge igen.

Man kan konstatera att ingen vinner på ett svagt och splittrat LO. Fast vår kritik mot delar av innehållet i las-överenskommelsen kvarstår, främst vad det gäller reglerna kring undantag från turordningen och processen runt ogiltigförklaring av uppsägning. Dessa frågor kommer vi fortsätta att driva, både mot lagstiftarna och i kommande avtalsförhandlingar.

Vi måste givetvis också fundera på hur vi som förbund ska ställa oss till samordningar inom LO i framtiden.

Taxi och flyget

För vår egen del är inte avtalsrörelsen klar – även om stora delar av förbundets medlemsgrupper fått nya avtal. Vi ligger fortfarande i förhandlingar om taxi och flyget. Här vägrar arbetsgivarna acceptera låglönesatsningen och vi börjar närma oss punkten där vi måste överväga stridsåtgärder och varsel.

Här kommer troligen lojaliteten inom förbundet, via sympatiåtgärder, att prövas. Liksom LO-samordningens värde. Vilka sympatier kan vi räkna med från andra förbund i kampen för en utsatt yrkesgrupp?

Taxiförhandlingarna är komplicerade. Vi har granskat löneuppgifterna som taxiföretagen rapporterar in till staten och Tillväxtverket, när de söker stöd för permitteringar.

De inrapporterade lönerna är betydligt högre än de lönesiffror som vår motpart lägger fram vid förhandlingsbordet. Det kan väl ändå inte vara så att företagen försöker lura till sig pengar från staten, genom felaktiga uppgifter?

Frågan är delikat. Som ansvarig förhandlare lockas jag av tanken att hamna i medling. De statliga medlarna måste rimligen reagera över skillnaderna mellan arbetsgivarnas siffror och den omfattande lönestatistik som vi nu har sammanställt.

Jag hoppas hur som helst på en bra en lösning vid förhandlingsbordet, men jag räds inte ett varsel och en konflikt på området.

Var rädda om er

Mitt stående råd i dessa covid-tider gäller fortfarande: Var rädda om er och följ myndigheternas råd och rekommendationer!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Davids krönika. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.