Den nye vd:n

Krönika. Den nye vd:ns första åtgärd var att sälja de nyinköpta stapeltruckarna. Kapitalkostnaden skulle bli för stor och de gamla truckarna fungerade fortfarande där de stod i ett dammigt hörn i den stora betonghallen.

Grossist- och distributionsbolaget gick inte dåligt. Men inom några år skulle man flytta till nya lokaler utanför staden. Nu ville man passa på att göra en ekonomisk ”makeover” och anställde den nye vd:n som utlovat en tjugoprocentig minskning av alla utgifter.

Redan en av de första dagarna konstaterade han att ett par distributionsbilar kom tillbaka tidigt på eftermiddagen. Han beslutade genast att dra in dem. Att basen och lastläggaren påpekade att detta var ovanligt lugna dagar hade ingen betydelse.

Nattbilarna, där chaufförerna hade egna nycklar till företagen, ifrågasattes snart på grund av ob-tilläggen.

Vid det laget hade de gamla truckarna börjat krångla. Reparationer hjälpte bara tillfälligt och till slut fick man ta dit ett halvt fotbollslag reparatörer för att göra helrenoveringar.

Dagtrafiken blev billigare, men ändå inte helt lyckad då bilarna ofta satt fast i trafiken. Vilket ledde till en hel del övertid. Kunderna var inte heller nöjda och en del sa upp avtalet. Men det tyckte inte vd:n gjorde så mycket. Nu kunde man satsa mer på de största kunderna!

Räkningen för truckreparationerna gick på flera miljoner. Det var fortfarande billigare än priset för de nya truckarna – på några års sikt, menade vd:n.

Distributionstrafiken gick på knäna, eller fälgarna om man så vill. I de rundor som vd:n generöst hade räknat ut åt lastläggaren hade han glömt bort kaoset i rusningstrafiken och att en del gator var enkelriktade.

Många chaufförer sa upp sig och det visade sig vara nästan omöjligt att få tag på nya. Men här kom en vändning, ett verkligt lyckokast: ett bemanningsbolag från nedre Norrland.

Lugna, trygga F-skattare, som jobbade hur mycket som helst utan att kräva ob eller övertidsersättning!

Några polacker dök också upp, varav en kunde svenska. ”Ja, ja”, sa han till alla instruktioner som han sedan förde vidare till sina kamrater.

”Det där är folk som verkligen vill något”, förklarade vd:n vid ett möte för de anställda som ännu var kvar.

Polacken som kunde svenska missade dock en instruktion och ställde ett frysaggregat på tjugofyra grader minus en natt. Det gjorde krispsalladen lite väl krispig och tomaterna hårda som pingpongbollar. Att man ändå levererade varorna dagen därpå, utan att säga något, gjorde inte saken bättre. Och snart nog försvann både polackerna – och företagets största kund.

Någon flytt till modernare lokaler blev det aldrig. Företaget gick i konkurs något år senare, när man tvingades betala de skatter och avgifter som det inhyrda bemanningsbolaget från Norrland aldrig betalat in.

Betonghallen sprängdes planenligt i bitar med en gigantisk knall för att ge plats åt bostadshus. Det enda som var kvar av grossist- och distributionsverksamheten var ett par avskavda truckstativ som stack upp ur rasmassorna.

(Denna berättelse bygger på ett flertal verkliga händelser.)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.